Spa-Francorchamps blijft langer op F1-kalender, maar niet elk jaar
Goed nieuws voor de fans van het iconische Spa-Francorchamps: de Belgische Grand Prix blijft tot 2031 op de Formule 1-kalender staan! De race keert echter niet elk jaar terug, maar zal onderdeel zijn van een roulatiesysteem.
De Formule 1 heeft het contract met Spa-Francorchamps verlengd tot en met 2031. Dat betekent dat het legendarische circuit in de Ardennen gelukkig de komende jaren vier keer de koningsklasse van de autosport zal verwelkomen: in 2026, 2027, 2029 en 2031. Voor het eerst zal de Grand Prix van België onderdeel zijn van een roulatiesysteem, waarbij circuits afwisselend worden opgenomen in de kalender, dat dan weer wel.
Spa-Francorchamps is daarmee het eerste circuit dat deel uitmaakt van deze nieuwe opzet, iets waar Formule 1-CEO Stefano Domenicali al langer op aanstuurt. “Spa was onderdeel van het eerste wereldkampioenschap in 1950, dus het is passend om tijdens ons 75-jarig jubileum deze verlenging aan te kondigen,” aldus Domenicali. Hij benadrukt dat het circuit, geliefd bij zowel coureurs als fans, hard heeft gewerkt om de faciliteiten en fan ervaring te verbeteren.
De afgelopen jaren hing de toekomst van Spa-Francorchamps aan een zijden draadje. Ondanks de populariteit van de race moest de organisatie telkens opnieuw onderhandelen over contractverlengingen. Nu de deal rond is, kan Spa opgelucht ademhalen, al blijft de race door de roulatieconstructie niet elk jaar gegarandeerd. Domenicali waarschuwde eerder dat historische circuits zoals Spa, Monza en Silverstone moeten blijven investeren om hun plek op de kalender veilig te stellen, gezien de groeiende interesse van andere landen om een Grand Prix te organiseren.
De promotor van Spa heeft de afgelopen jaren al flink geïnvesteerd in het moderniseren van het circuit. Zo werden veiligheidsvoorzieningen verbeterd en wordt momenteel gewerkt aan een nieuwe perszaal en een modernere toren bij de endurance pitstraat.
Met deze nieuwe overeenkomst is Spa verzekerd van F1-races tot 2031. Andere Europese circuits, zoals Imola en Barcelona, verkeren echter nog in onzekerheid. Imola heeft slechts een contract voor het huidige seizoen, terwijl Barcelona tot 2026 op de kalender staat. Madrid neemt daarna het stokje over en krijgt een vaste plek tot 2035.
Zandvoort, dat de afgelopen jaren een succesvolle comeback maakte, verdwijnt na 2026 van de kalender. De organisatie besloot op een hoogtepunt te stoppen. Monza en Silverstone hebben hun toekomst daarentegen wel veiliggesteld, met contracten tot respectievelijk 2031 en 2034.
De Formule 1 blijft internationaal uitbreiden. Landen zoals Zuid-Korea, Zuid-Afrika en Thailand tonen serieuze interesse om een Grand Prix te organiseren. Ook Saudi-Arabië wil graag twee races op de kalender, met een geplande verhuizing naar het nieuwe circuitcomplex in Qiddiyah.