Volkswagen: EV’s betrouwbaarder dan benzineauto’s, onderzoek zegt wat anders
Volkswagen zet vol in op elektrisch rijden en verwacht dat 2025 het jaar wordt waarin de verkoop van EV’s écht zal doorbreken. In Europa heeft het merk inmiddels meer bestellingen voor de ID.7 ontvangen dan voor de bekende Passat. Met sterke verkoopcijfers in Duitsland en een leidende positie in Noorwegen ziet VW een zonnige toekomst voor elektrische auto’s, al spreken recente onderzoeken dat vertrouwen toch wel een beetje tegen.
Volgens Martin Sander, bestuurslid van VW voor verkoop en marketing, zouden elektrische auto's veel betrouwbaarder zijn dan traditionele auto’s met verbrandingsmotoren. In een interview met Automotive News benadrukt Sander dat klanten vooral zelf moeten ervaren hoe simpel laden is en hoe snel het proces kan verlopen. Hij voegde toe dat de ID.3 op verschillende vlakken beter presteert dan populaire modellen zoals de Tesla Model Y, de VW Golf en de BMW i4.
Hoewel VW overtuigd is van de betrouwbaarheid van zijn elektrische modellen, komt uit een recent onderzoek van Consumer Reports toch een ander beeld naar voren. Volgens dit onderzoek, gebaseerd op de ervaringen van zo’n 300.000 automobilisten met auto’s uit de jaren 2022 tot 2024, hebben EV-eigenaren nog altijd 42 procent meer problemen dan bezitters van auto’s met een verbrandingsmotor, en dat zijn best schokkende cijfers. Ondanks dat blijft VW optimistisch en stelt het merk dat de ervaring van klanten met EV’s de doorslag zal geven.
VW plant de lancering van goedkopere elektrische modellen, zoals de ID.2, die minder dan 25.000 euro zal kosten en volgens Sander een echte "game changer" wordt. Ook werkt het merk aan een nóg voordeliger ID.1, die onder de 20.000 euro zal starten. Deze modellen zullen volledig in eigen huis ontwikkeld worden, nadat een eerdere samenwerking met Renault niet doorging.
Verder kijkt Volkswagen al vooruit naar de toekomst van de Golf. De negende generatie zal uitsluitend elektrisch zijn en geproduceerd worden in Wolfsburg, terwijl de productie van benzine-Golfs vanaf 2027 naar Mexico verhuist. Beide versies zullen naar verwachting tot 2035 naast elkaar bestaan, waarna de volledig elektrische Golf de traditie voortzet.