China zorgt voor enorme klap in verkoop van Volkswagen
Het afgelopen jaar heeft Volkswagen wereldwijd minder auto's verkocht, vooral door de sterke concurrentie op de Chinese markt. De dalende vraag naar auto's in Europa deed daar nog eens een schepje bovenop, hoewel het merk in Amerika juist flinke groei wist te realiseren.
Volkswagen verkocht in 2024 wereldwijd zo'n 4,8 miljoen voertuigen, een afname van 1,4 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De grootste klap kwam uit China, waar de verkoop met meer dan 8 procent daalde door hevige concurrentie van lokale automerken. In Europa kromp de verkoop met 1,7 procent. Daartegenover stonden flinke stijgingen in Noord- en Zuid-Amerika, waar Volkswagen respectievelijk 18,4 en 21,1 procent meer auto's verkocht.
Martin Sander, verkoopdirecteur van Volkswagen-personenauto's, omschrijft 2024 als een uitdagend jaar door de zwakke economie en de sterke concurrentie, met name vanuit China. Daarnaast speelden politieke onzekerheden een rol. Desondanks toont hij zich optimistisch over de toekomst en hoopt hij op een herstel van de verkoopcijfers in 2025.
Om de problemen het hoofd te bieden, kondigde Volkswagen vorig jaar een grote herstructurering aan. De autobouwer wil de komende jaren fors besparen door 35.000 banen te schrappen. Gedwongen ontslagen blijven daarbij uit, en ook de aangekondigde sluitingen van Duitse fabrieken werden uiteindelijk voorkomen na onderhandelingen met de vakbonden.
Volkswagen kampt al aardig wat langer met problemen rondom de transitie naar elektrische voertuigen. De verkoop van elektrische modellen verloopt minder goed dan verwacht, terwijl concurrenten uit China marktaandeel winnen. Hierdoor staat de toekomst van het merk onder druk. Naast het kernmerk Volkswagen vallen ook Audi, Škoda, Seat en Porsche onder het moederconcern.