Mercedes-Benz ziet wereldwijde EV-verkoop instorten
Mercedes-Benz heeft in 2024 wereldwijd minder auto’s verkocht, vooral door tegenvallende resultaten in China en Europa. Opvallend is de forse terugval in de verkoop van elektrische modellen, die met bijna een kwart daalde. De Duitse autofabrikant ziet echter wel lichtpuntjes in Noord-Amerika en Nederland.
Mercedes-Benz noteerde in 2024 een daling van 3 procent in de wereldwijde verkoop van personenauto’s, waarmee het totaal net onder de 2 miljoen stuks uitkwam. Ook de bedrijfswagendivisie kreeg een klap, met een afname van 9 procent naar ruim 405.000 verkochte voertuigen. Vooral de Chinese markt liet de fabrikant in de steek: het aantal registraties in China daalde met 7 procent, terwijl ook Europa een daling van 3 procent liet zien.
Noord-Amerika was daarentegen een positieve uitzondering. In de Verenigde Staten groeide de verkoop met 9 procent, en ook in Nederland presteerde Mercedes-Benz goed: hier werden 13.356 auto’s verkocht, een stijging van 7,6 procent ten opzichte van 2023 (bron: RDC).
De grootste kopzorg voor het bedrijf is echter de verkoop van elektrische voertuigen (EV’s). Mercedes verkocht 23 procent minder EV’s dan een jaar eerder, een forse daling die volgens analisten deels te wijten is aan de magere vraag in Noord-Amerika, waar het merk overigens nog wel succes boekt met zijn traditionele modellen. De vraag naar de EQE en EQS blijft wereldwijd achter, ondanks de hoge verwachtingen die Mercedes van deze modellen had.
Topman Ola Källenius heeft zijn hoop gevestigd op de komende elektrische CLA, die in 2025 op de markt komt. Dit model belooft een indrukwekkende actieradius van 750 kilometer en snellaadmogelijkheden, en moet dankzij zijn meer conventionele ontwerp een breder publiek aanspreken. Källenius hoopt hiermee de neerwaartse trend in de EV-markt te doorbreken en de concurrentie met andere luxe EV-merken aan te gaan.
Of dat genoeg zal zijn om het tij te keren, blijft de vraag. Met name in Europa zijn de vooruitzichten somber: volgens branche-experts zal de markt daar zwak blijven tot zeker 2030. Voor Mercedes-Benz betekent dit dat succes steeds meer gezocht zal moeten worden buiten de traditionele thuismarkten.