BMW moet niets hebben van neppe uitlaten
In een wereld waar steeds meer autofabrikanten kiezen voor nep-uitlaatuiteinden, blijft BMW gelukkig wel vasthouden aan authentieke ontwerpen. Waar merken als Audi en Mercedes jarenlang de trend volgden om fake uitlaatstukken aan bumpers te plakken, maakt BMW duidelijk dat ze deze weg niet in zullen slaan. Integendeel, bij de Beierse fabrikant krijgen modellen ofwel echte zichtbare uitlaten of worden ze volledig verborgen.
De iconische M-modellen van BMW, zoals de M3 en M4, blijven trouw aan hun karakteristieke quad-uitlaten. Ook de M Performance-modellen, waaronder de M135i, M235i en diverse SUV’s zoals de X5 M60i en X7 M60i, zijn inmiddels uitgerust met vier zichtbare pijpen. Zelfs toekomstige modellen zoals de volgende generatie 3 Serie – naar verluidt de M350 xDrive – zullen deze sportieve uitstraling behouden.
Volgens Adrian Van Hooydonk, hoofd van BMW’s designafdeling, is het niet nodig om zichtbare uitlaten toe te voegen aan reguliere modellen. “De standaardmodellen hebben al een sportieve en agressieve uitstraling zonder dat de uitlaat zichtbaar hoeft te zijn,” legt hij uit. Voor de M-lijn blijft het herkenbare quad-uitlaatsysteem echter een belangrijk kenmerk.
Hoewel BMW nooit meeging in de trend van nep-uitlaten, zijn andere fabrikanten zoals Audi inmiddels van gedachten veranderd. Audi bevestigde vorig jaar dat alle nieuwe modellen voortaan echte uitlaatuiteinden krijgen, een stap die door veel autoliefhebbers wordt toegejuicht.
Hoewel elektrische auto’s geen uitlaten hebben, ontstaat een nieuwe discussie rond nep-geluiden. Merken als Dodge en Fiat experimenteren met geluidssystemen die zowel binnen als buiten de auto een motorgeluid nabootsen. Ook BMW werkt met geluidseffecten: de elektrische modellen zijn voorzien van futuristische klanken, mede ontwikkeld door componist Hans Zimmer. Hyundai voegt zelfs nep-versnellingen toe aan de Ioniq 5 N om de rijervaring realistischer te maken.
Ondanks de focus op elektrificatie zal BMW in de nabije toekomst nog steeds krachtige benzinemotoren aanbieden. Zo blijven de V8-motoren behouden voor de volgende generaties van de X5, X6 en X7. Ook een nieuwe versie van de M3, mogelijk met de krachtige S58-motor, zit in de pijplijn. Terwijl sommige modellen zoals de M4 en X4 op termijn verdwijnen, belooft BMW trouw te blijven aan zijn filosofie: liever geen zichtbare uitlaat dan een neppe.