Porsche overweegt terugkeer van verbrandingsmotor voor de Macan
De elektrische Porsche Macan is nog maar net op de markt maar in Stuttgart wordt nu al nagedacht over een verrassende koerswijziging. Door tegenvallende verkopen van elektrische modellen, zoals de Taycan, onderzoekt Porsche de mogelijkheid om een versie van de Macan met een verbrandingsmotor uit te brengen.
Hoewel de ambitie van Porsche lange tijd gericht was op een toekomst met voornamelijk elektrische modellen, lijken de marktomstandigheden een heroverweging af te dwingen. Vooral de halvering van de Taycan-verkopen in 2024 heeft het merk aan het denken gezet. Porsche CFO Lutz Meschke bevestigde dat het bedrijf onderzoekt of toekomstige elektrische modellen toch kunnen worden uitgerust met hybride- of verbrandingsmotoren.
De huidige Macan staat op het elektrische PPE-platform, wat het niet eenvoudig maakt om een benzinemotor te integreren. Toch wordt ook overwogen om de oude Macan – die elders nog steeds wordt geleverd – aan te passen aan de nieuwe EU-regelgeving, zodat deze weer in Europa verkocht kan worden. De bestaande Macan met verbrandingsmotor blijft wereldwijd populair, terwijl de volledig elektrische variant een gemengd beeld laat zien: sterke verkopen op bepaalde markten, maar onzekerheid over de lange termijn.
De trend lijkt niet uniek voor Porsche. Audi, dat hetzelfde platform deelt, heeft soortgelijke uitdagingen. Zo blijft Audi naast de elektrische Q6 e-tron ook een nieuwe generatie van de Q5 met verbrandingsmotor aanbieden. Dit weerspiegelt een bredere ontwikkeling in de autowereld: fabrikanten passen hun strategie aan om in te spelen op de uiteenlopende vraag naar elektrische en traditionele aandrijflijnen.
Of de Macan met verbrandingsmotor daadwerkelijk een comeback maakt, blijft voorlopig onzeker. Wat wel duidelijk is, is dat Porsche zich blijft aanpassen aan de wensen van zijn klanten, waarbij de verbrandingsmotor voorlopig nog een belangrijke rol lijkt te spelen.