Chinese merken tonen interesse in leegstaande Volkswagen-fabrieken
Met de sluiting van productielijnen in de Volkswagen-fabrieken in Osnabrück en Dresden, ontstaan er nieuwe mogelijkheden voor andere autofabrikanten. Volgens bronnen zou de Chinese auto-industrie wel eens een oogje kunnen hebben op deze Europese productielocaties.
De fabrieken in Osnabrück en Dresden, waar eerder modellen als de Porsche 718 en de Volkswagen Phaeton van de band rolden, zullen na 2027 grotendeels stil komen te liggen. Volkswagen heeft nog geen concrete plannen voor nieuwe productie, wat ruimte laat voor andere partijen om interesse te tonen. Volgens een bericht van Reuters zouden Chinese automerken overwegen om de leegstaande productielocaties te benutten, al is nog niet duidelijk welke merken betrokken zijn.
Dit zou echter politiek gevoelig kunnen liggen. De fabrieken van Volkswagen vertegenwoordigen een belangrijk stuk van het Europese autolandschap, en het toelaten van Chinese merken in deze iconische productielocaties zou symbool staan voor de groeiende invloed van China op de Europese markt. De Europese auto-industrie kampt al met toenemende concurrentie uit het oosten, en deze ontwikkeling zou de concurrentiepositie verder onder druk kunnen zetten.
Voor China zou het opzetten van productie in Europa een slimme zet zijn. De EU heeft onlangs extra importheffingen ingevoerd op in China gebouwde auto's, waardoor het aantrekkelijker wordt om productie naar Europa te verplaatsen. Op deze manier kunnen Chinese merken hun marktaandeel vergroten zonder de last van hoge invoerkosten.
Of een overname van deze fabrieken politiek haalbaar is, blijft afwachten. Het sentiment in Duitsland wordt steeds kritischer ten opzichte van China, met verkiezingen aan de horizon die de toekomstige koers van het land zullen bepalen. Toch zal Volkswagen niet te lang moeten wachten met een besluit, want stilstand in deze fabrieken kan leiden tot serieuze financiële verliezen.