Ultieme performance-wagon: maak kennis met de BMW M3 CS Touring
BMW voegt een nieuw hoofdstuk toe aan de M3-reeks met de langverwachte mega dikke M3 CS Touring. Deze sportieve station combineert heerlijke brute kracht met dagelijks gebruiksgemak en is daarmee misschien wel de meest aantrekkelijke M3 ooit. Met 550 pk, geavanceerde circuittechnologie en natuurlijk een fors prijskaartje maakt hij zijn debuut als de ultieme performance-wagon.
De BMW M3 CS Touring bouwt voort op de M3 Competition Touring, maar voegt extra vermogen en wat gewichtsbesparing toe. De 3.0-liter zes-in-lijn levert 550 pk en 650 Nm koppel, wat 20 pk meer is dan de standaard M3 Touring. Dit wordt mogelijk gemaakt door een verhoogde turbodruk en een verbeterd motormanagement. De sprint naar 100 km/u is met 3,5 seconden iets sneller dan zijn minder extreme broer. Dankzij een standaard M Driver’s Pack is de topsnelheid verhoogd naar 300 km/u. Lekkere cijfers voor deze M3.
Ondanks de focus op prestaties blijft de M3 CS Touring een praktische stationwagen. Het model behoudt de ruime bagageruimte van 500 tot 1.510 liter en is standaard voorzien van vierwielaandrijving. Met de 2WD-modus kunnen enthousiastelingen echter nog steeds genieten van pure achterwielaandrijving. De M xDrive en de achttraps M Steptronic-automaat zijn speciaal gekalibreerd om nog responsiever en krachtiger te zijn op zowel de weg als het circuit.
Op het gebied van gewichtsbesparing zet BMW natuurlijk in op carbonfiber, waaronder de motorkap, splitter, diffuser en spiegelkappen. Toch is het gewichtsverschil met de M3 Competition Touring beperkt tot slechts 15 kilogram. De M3 CS Touring weegt 1.850 kg, wat nog altijd 600 kg minder is dan de nieuwe M5 Touring. De ophanging, remmen en stuurinrichting zijn aangepast voor circuitgebruik en standaard staat de auto op Michelin Pilot Sport Cup 2-banden.
Visueel is het een plaatje en valt de M3 CS Touring direct op door de rode accenten in de grille en de gele schijn van de dagrijverlichting, een knipoog naar BMW’s racewagens. Een combinatie die echt geweldig is. De velgen meten 19-inch voor en 20-inch achter en zijn beschikbaar in matzwart of een opvallende bronzen tint. Het interieur biedt een combinatie van luxe en sportiviteit met carbon kuipstoelen, een alcantara stuur en exclusieve afwerkingsdetails.
De prijs van de BMW M3 CS Touring is echter niet voor iedereen weggelegd. Met een prijskaartje van 213.041 euro is hij aanzienlijk duurder dan de M3 Competition Touring (160.917 euro) en zelfs 67.000 euro prijziger dan de nieuwe M5 Touring. Daarmee is dit de duurste M3 ooit gebouwd, maar voor liefhebbers die compromisloze prestaties in een stationwagen willen, is het misschien ook wel de meest begeerlijke.