Renault Filante Record 2025: elektrische efficiëntie in een aerodynamisch jasje
Renault verrast met de Filante Record 2025, een futuristische conceptauto die op het eerste gezicht lijkt ontworpen voor snelheidsrecords op de zoutvlaktes. Toch draait het bij deze gestroomlijnde bolide niet om topsnelheid, maar om een record in efficiëntie. Met geavanceerde aerodynamica en een laag gewicht wil Renault aantonen hoe ver een elektrische auto kan komen op een enkele acculading.
De Filante Record 2025 is geïnspireerd op historische Renault-racewagens zoals de Étoile Filante uit 1956 en de 40 CV des Records uit 1925. De ultralichte constructie en innovatieve materialen zorgen ervoor dat het voertuig onder de 1.000 kilo blijft, ondanks een accupakket van 87 kWh dat alleen al 600 kilo weegt. Koolstofvezel en aluminiumlegeringen spelen een grote rol in het verlagen van het gewicht, zonder in te leveren op stijfheid en veiligheid.
Het ontwerp van de Filante Record 2025 weerspiegelt de invloed van de luchtvaart. De gestroomlijnde cabine, scherpe spatborden en minimalistische vormen zijn geoptimaliseerd voor minimale luchtweerstand. De blauwe en violette kleur Ultraviolet Blue, speciaal ontwikkeld voor dit model, verandert afhankelijk van de lichtinval en versterkt het futuristische karakter.
Ook op technologisch vlak zet Renault stappen. De auto is voorzien van een volledig elektronische stuur- en rembediening via steer-by-wire en brake-by-wire, wat betekent dat er geen mechanische verbindingen meer nodig zijn. Dit bespaart gewicht en biedt meer flexibiliteit in het ontwerp. In het interieur ligt de focus op minimalisme en functionaliteit. De bestuurdersstoel, geïnspireerd op de luchtvaart, is gemaakt van gespannen canvas en past zich aan de lichaamsvorm aan. Het stuur bevat geïntegreerde bedieningselementen en een cilindervormig panoramisch display voor alle essentiële rijgegevens.
Renault werkt samen met Michelin voor speciaal ontwikkelde banden met een extreem lage rolweerstand, wat weer een flinke invloed heeft op de actieradius. De banden zijn ontworpen met een smalle, hoge vorm om energieverliezen te minimaliseren en de aerodynamische efficiëntie te maximaliseren.
In de eerste helft van 2025 zal Renault de Filante Record 2025 onderwerpen aan tests en windtunnelproeven, waarbij het doel is om een nieuw record in efficiëntie te vestigen. Met deze conceptauto biedt Renault een glimp van de toekomst van elektrische mobiliteit en toont het merk aan dat prestaties en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan.