Bugatti Tourbillon ontketent brute V16-kracht op het circuit

Bugatti laat met de nieuwe Tourbillon zien dat het tijdperk van grote verbrandingsmotoren absoluut nog niet voorbij is. Hoewel de Volkswagen Group aanvankelijk aandrong op een volledig elektrische opvolger van de Bugatti Chiron, hield Bugatti Rimac-CEO Mate Rimac voet bij stuk: er moest en zou een dikke verbrandingsmotor in het hart van de nieuwe hypercar komen. Het resultaat? Een 8.3-liter atmosferische V16 die tot 9.000 tpm schreeuwt. En ja, dit is hoe de Tourbillon uiteindelijk gaat klinken.
Op beelden van het testcircuit in Nardò, Italië, is te zien (en horen) hoe een gecamoufleerd prototype van de Tourbillon zijn brute kracht op het asfalt drukt. De acceleratie is zoals verwacht absurd, maar het motorgeluid is echt wat de oortjes laat genieten. Mate Rimac, CEO van Rimac, bevestigt dat de productieversie hetzelfde geluid zal hebben en hoopt dat er geen begrenzer op de uitlaatgeluiden komt.
View this post on Instagram
De dikke 8,3 liter V16, ontwikkeld door Cosworth, vervangt de iconische W16-opstelling die in de Veyron en Chiron werd gebruikt. Zo’n motorconfiguratie is uiterst zeldzaam en werd eerder alleen toegepast in legendarische modellen zoals de Marmon Sixteen en de Cadillac V16 uit de jaren dertig. De keuze voor een hybride aandrijflijn met drie elektromotoren maakt het mogelijk om de immense motor te combineren met moderne emissienormen. En laten we het ongekende vermogen van 1.800 pk even niet vergeten.
Met slechts 250 exemplaren die vanaf 2026 geleverd worden, is de Tourbillon niet alleen een technisch wonder, maar ook een uiterst zeldzaam verzamelobject. Bugatti zet hiermee een krachtig statement neer: verbrandingsmotoren verdwijnen echt niet zonder slag of stoot.