Pirelli zet in op meer spektakel met nieuwe banden voor 2025 en 2026

Pirelli werkt aan vernieuwde banden die zowel de strategie in 2025 als de technische ontwikkelingen voor 2026 moeten gaan verbeteren. Het doel van deze vernieuwing is om races spannender te maken door grotere prestatieverschillen tussen de compounds en minder bandenslijtage bij intensieve gevechten. Ondertussen lopen de tests voor de 2026-banden op volle toeren, waarbij teams al hun eerste indrukken verzamelen.
Met nog een jaar te gaan onder het huidige reglement, introduceert Pirelli een herwerkte serie banden om teams meer strategische opties te bieden. Tijdens tests na de seizoensfinale in Abu Dhabi bleken de aangepaste compounds goed aan te sluiten bij de voorspelde prestaties, al werd de harde C1-band daar niet gebruikt vanwege de lage slijtage op het circuit.
Een van de belangrijkste aanpassingen is het vergroten van het prestatieverschil tussen de verschillende compounds. Vorig seizoen lagen de rondetijden tussen de banden soms nogal dicht bij elkaar, wat strategieën voorspelbaarder (saai) maakte. Pirelli streeft ernaar dat elke stap op de hardheidsschaal ongeveer een halve seconde per ronde trager is, terwijl de slijtvastheid toeneemt. Dit moet leiden tot gevarieerdere pitstopstrategieën en meer onderlinge strijd op de baan.
Een andere vernieuwing is de introductie van de C6-band, een extra zachte compound die speciaal ontwikkeld is voor langzame stratencircuits. Hoewel de band niet exclusief voor Monaco bedoeld is, bleek uit tests in Abu Dhabi dat hij al na één snelle ronde sporen van slijtage vertoonde. Pirelli onderzoekt nog op welke circuits deze band daadwerkelijk zal worden ingezet, maar verwacht niet dat deze meteen bij de seizoensstart in Melbourne wordt gebruikt. Helaas.
Nu de 2025-banden zijn goedgekeurd, ligt de focus bij Pirelli volledig op de ontwikkelingen voor 2026. Met de invoering van kleinere en lichtere F1-auto’s worden ook de banden aangepast om het gewicht en de luchtweerstand te verminderen. De nieuwe smalle banden moeten helpen bij het optimaliseren van de aerodynamica en de energie-efficiëntie van de auto’s.
Gedurende het seizoen krijgen teams acht testmomenten om de nieuwe prototypes te verkennen. Hoewel het nog niet vaststaat welke teams telkens deelnemen, hebben alle renstallen aangegeven interesse te hebben in het testen van de smallere banden op oudere wagens. Dit helpt engineers en coureurs om alvast waardevolle inzichten te verzamelen in de nieuwe generatie banden en de impact op rijgedrag en slijtage.
Ervaring leert echter dat vroege betrokkenheid bij regelwijzigingen een voordeel kan opleveren. Daarom zetten teams regelmatig hun vaste coureurs in voor de eerste meters op deze compleet nieuwe banden.
Pirelli probeert zoveel mogelijk testdagen in te plannen voordat het seizoen begint. In januari werd gestart met een regenbandentest op Paul Ricard, gevolgd door droogweertests in Barcelona en Jerez. De komende maanden worden verschillende circuits aangedaan, waaronder Silverstone, Fiorano en Monza.
Na de officiële wintertest in Bahrein blijven Alpine en Williams nog twee dagen langer om extra data te verzamelen. Dit past in Pirelli’s strategie om de nieuwe compounds onder diverse omstandigheden te evalueren, van hoge temperaturen in Mexico tot technische bochtencombinaties in Mugello.
Pirelli testkalender 2025:
29/30 januari – Paul Ricard
4/5 februari – Barcelona
12/13 februari – Jerez
2/3 maart – Bahrein
7/8 mei – Silverstone
3/4 juni – Barcelona
19/20 juni – Fiorano
8/9 juli – Silverstone
5/6 augustus – Boedapest
9/10 september – Monza
25/26 september – Mugello
28/29 oktober – Mexico-Stad
Met dit uitgebreide testprogramma wil Pirelli ervoor zorgen dat zowel de banden voor 2025 als de revolutionaire ontwerpen voor 2026 optimaal aansluiten bij de nieuwe technische richtlijnen en tegelijkertijd zorgen voor spektakel op de baan.