Volkswagen en Audi zeggen verbrandingsmotor nog geen vaarwel

Volkswagen en Audi lijken hun volledig elektrische toekomstplannen toch te herzien nu de vraag naar elektrische auto's in Europa nogal achterblijft. Beide merken overwegen om de levensduur van modellen met verbrandingsmotor te verlengen door middel van facelifts, terwijl ze tegelijkertijd de ontwikkeling van EV’s voortzetten. De beslissing hierover wordt naar verwachting in maart genomen en kan gevolgen hebben voor andere merken binnen de Volkswagen Groep.
In 2024 verkocht Volkswagen 2,7 procent minder EV’s dan het jaar ervoor, terwijl Audi zelfs een terugval van 7,8 procent zag. Dit heeft de autobouwers ertoe gebracht hun plannen voor een volledig elektrische toekomst in Europa toch even opnieuw te bekijken. Waar aanvankelijk werd gemikt op een volledig elektrische line-up in 2033, lijkt dat moment nu toch wat later in de toekomst te verschijnen.
Bij Volkswagen wordt overwogen om de huidige Golf-generatie langer in productie te houden, mogelijk tot ver in de jaren 2030. Tegelijkertijd blijft de ontwikkeling van de elektrische Golf Mk9 natuurlijk wel in volle gang, wat zou kunnen betekenen dat beide modellen een tijdlang naast elkaar op de markt blijven. Audi, dat eerder stelde tegen 2033 wereldwijd afscheid te nemen van verbrandingsmotoren, blijft naar eigen zeggen "flexibel" in zijn strategie.
Een koerswijziging bij Volkswagen en Audi zou ook gevolgen kunnen hebben voor de andere merken binnen de groep, zoals Skoda, SEAT en Cupra. Als de focus op brandstofmotoren tijdelijk behouden blijft, kunnen deze merken ook langer doorgaan met hun huidige modellen.
Ook Porsche, een ander merk binnen de Volkswagen Groep, heeft zijn plannen aangepast. De vraag naar elektrische Porsche-modellen zoals de Taycan is erg sterk gedaald, met een terugval van maar liefst 49 procent in 2024. Tegelijkertijd doet de tweede generatie van de Macan, een model dat nog steeds met verbrandingsmotor leverbaar is, het juist goed. Dit heeft Porsche doen besluiten om bij toekomstige modellen de verbrandingsmotor toch niet volledig los te laten.
Lamborghini en Bentley, twee luxemerken binnen de Volkswagen Groep, schuiven hun elektrificatieplannen ook op. De eerste volledig elektrische Bentley stond gepland voor 2025, maar komt nu pas in 2026. Lamborghini heeft de lancering van zijn eerste EV, de Lanzador, met een jaar uitgesteld naar 2029. Daarnaast blijft het merk de V8 en V12-motoren in sommige modellen handhaven tot minstens begin jaren 2030. Het lijkt overduidelijk dat iedereen niet meer zo happig is op de 'milieuvriendelijke' EV.
Hoewel de Europese Unie vanaf 2035 alleen emissievrije auto’s wil toestaan, betekent dit niet per se een volledig verbod op verbrandingsmotoren. Auto’s die rijden op synthetische brandstoffen of waterstof kunnen binnen de regelgeving blijven passen. Toch is het onwaarschijnlijk dat deze brandstoffen op grote schaal fossiele brandstoffen zullen vervangen, vooral vanwege de hoge productiekosten.
De ontwikkelingen in Europa hebben wereldwijde gevolgen, aangezien veel van de grote autofabrikanten hier gevestigd zijn. Mocht de vraag naar elektrische auto's niet snel toenemen, dan is het mogelijk dat autofabrikanten druk zullen uitoefenen op de EU om de geplande transitie naar volledig elektrisch uit te stellen. Volgens de Europese autobranchevereniging ACEA daalde het marktaandeel van EV’s in Europa in 2024 met 1 procent naar 13,6 procent, wat de onzekerheid rondom de toekomst van elektrisch rijden natuurlijk alleen maar vergroot.