Remstof schadelijker dan dieseluitstoot, blijkt uit onderzoek

Autoremmmen zijn onmisbaar, maar de fijnstof die ze produceren blijkt minder onschuldig dan gedacht. Een recent onderzoek uit het Verenigd Koninkrijk suggereert dat de fijne deeltjes die vrijkomen bij remmen mogelijk schadelijker zijn voor de gezondheid dan de uitstoot van een dieselmotor. Maar hoe betrouwbaar zijn deze conclusies, en wat betekent dit voor de toekomst van autotechnologie?
De impact van remstof op de gezondheid
Bij het remmen ontstaat door wrijving tussen de remblokken en schijven een fijnstoflaag die deels op de velgen blijft zitten, maar ook in de lucht terechtkomt. Volgens het onderzoek draagt remstof tot 55 procent bij aan de niet-uitlaatgerelateerde emissies van auto’s. De precieze samenstelling van deze stof varieert, maar bevat vaak ijzer, koper en zink, samen met diverse smeermiddelen en versterkende vezels. Dit zijn stuk voor stuk materialen die bij inademing schadelijk kunnen zijn voor de longen.
Uit het onderzoek blijkt dat vooral remblokken van organisch materiaal, die veel koper bevatten, problematisch zijn. Dit type remblokken werd ooit geïntroduceerd als vervanger van asbest, dat bekend staat om zijn kankerverwekkende eigenschappen. Ironisch genoeg blijkt koper in sommige gevallen nauwelijks minder schadelijk. De deeltjes die vrijkomen bij het slijten van deze remblokken worden in verband gebracht met longaandoeningen zoals pulmonale fibrose en zelfs bepaalde vormen van kanker.
Hoe verhoudt dit zich tot dieseluitstoot?
De claim dat remstof schadelijker zou zijn dan dieseluitstoot roept vragen op. Het onderzoek specificeert niet welke dieselmotoren als referentie zijn gebruikt. Een ouder model met minimale emissieregulering produceert immers heel andere uitlaatgassen dan een moderne Euro 6-diesel met uitgebreide filtersystemen.
Daarnaast is het goed om te realiseren dat ook diesels remmen nodig hebben en dus bijdragen aan remstofuitstoot. Elektrische auto's kunnen regeneratief remmen, waarbij de elektromotor helpt afremmen en energie terugwint, waardoor minder gebruik wordt gemaakt van de remblokken. Tegelijkertijd zijn EV’s vaak zwaarder, wat betekent dat de momenten waarop wel geremd wordt, intensiever zijn. Dit zou de voordelen van regeneratief remmen deels kunnen tenietdoen.
Toekomstige regelgeving
In Europa wordt met de invoering van de Euro 7-emissienormen in 2026 ook gekeken naar de uitstoot van remstof. Dit is een stap in de richting van strengere regulering, al blijven bepaalde stoffen zoals koper vooralsnog buiten schot. In de Verenigde Staten zijn staten als Californië en Washington al bezig met wetgeving om het kopergehalte in remblokken terug te dringen.
Hoewel het onderzoek natuurlijk hele interessante inzichten weergeeft, roept het vooral ook een aantal nieuwe vragen op. Want in welke mate draagt remstof echt bij aan luchtvervuiling? Hoe schadelijk zijn deze deeltjes in vergelijking met uitlaatgassen? En wat betekent dit voor de toekomst van autotechnologie? Het is duidelijk dat er nog veel te onderzoeken valt voordat er echt definitieve conclusies kunnen worden getrokken.
Bron: Biomedcentral