Audi zet in op luxe: modellen worden duurder en exclusiever

Audi streeft naar een exclusiever imago en trekt de prijzen van zijn modellen flink omhoog. Het Duitse merk wil zich sterker positioneren in de premiumklasse en richt zich op de hogere segmenten. Dit betekent dat kleinere modellen verdwijnen en luxe, innovatie en klantervaring centraal komen te staan.
De strategische verschuiving werd bevestigd door Jose Miguel Aparicio, hoofd van Audi UK, in een interview met AutoExpress. "We willen de perceptie van Audi versterken en focussen op kwaliteit in plaats van kwantiteit," aldus Aparicio. Hij benadrukt dat Audi zich minder zal richten op volumemodellen en meer op high-end voertuigen met een hogere mate van prestige. Dit sluit aan bij de trend waarin Audi’s luxere modellen steeds meer in trek zijn, terwijl instapmodellen zoals de Audi A1 en Q2 op termijn uit het assortiment verdwijnen.
De hogere focus op luxe heeft vanzelfsprekend wel invloed op de prijzen. Audi wil zich nog sterker onderscheiden van concurrenten zoals BMW en Mercedes-Benz, maar ook van opkomende Chinese fabrikanten die geavanceerde technologie tegen lagere kosten aanbieden. De Duitse autofabrikant wil zich onderscheiden door baanbrekende productinnovaties en een premium klantervaring te bieden, maar hoe dat er precies uitziet, blijft vooralsnog een beetje vaag.
Een concreet voorbeeld is de opvolger van de Audi A8, die mogelijk de naam Landjet krijgt en volledig elektrisch zal zijn. De introductie van nieuwe modellen zoals de Q4 e-tron, Q5 en Q6 e-tron maakt deel uit van deze strategie. Tegelijkertijd blijft Audi worstelen met logistieke uitdagingen, zoals de geplande sluiting van de fabriek in Brussel eind februari 2025.
Audi moet oppassen dat het niet te veel in het vaarwater van zijn zustermerken Porsche en Bentley terechtkomt, die al jaren bekendstaan om hun extreme luxe en exclusiviteit. Tegelijkertijd blijft het merk onder druk staan van de concurrentie, zeker nu opkomende Chinese automerken zoals Xpeng en Zeekr luxe modellen tegen scherpere prijzen aanbieden.
Toch ziet Audi mogelijkheden om zijn positie te versterken. In 2024 verkocht het merk wereldwijd 164.000 elektrische auto’s, een daling van 12 procent ten opzichte van het recordjaar ervoor. Met de ambitieuze premiumstrategie hoopt Audi zijn aantrekkingskracht te vergroten en zijn luxemodellen nog begeerlijker te maken. De toekomst zal uitwijzen of de hogere prijzen en exclusiviteit daadwerkelijk de juiste richting zijn voor het merk.
Bron: AutoExpress