Dit zijn de specificaties van de BMW Neue Klasse EV’s

BMW heeft officieel de details onthuld van de elektrische modellen in de Neue Klasse. Met de zesde generatie eDrive-technologie belooft het merk snellere laadtijden, een grotere actieradius en efficiëntere motoren. Nog dit jaar verschijnt het eerste model op de weg.
Innovaties in de zesde generatie eDrive-technologie
De Neue Klasse markeert een nieuwe koers voor BMW’s elektrische toekomst. Tijdens het Tech Days-evenement in Landshut presenteerde de fabrikant de nieuwste ontwikkelingen. De zesde generatie eDrive-technologie brengt onder andere een 800V-architectuur, waardoor laden 30 procent sneller gaat en de actieradius met 30 procent toeneemt ten opzichte van de vorige generatie. Dit betekent dat een Neue Klasse-model in slechts 10 minuten zo’n 300 kilometer kan bijladen.
Ook is er een nieuw accupakket geïntroduceerd. BMW stapt over van prismacellen naar ronde cellen, waardoor de energiedichtheid met 20 procent stijgt. Dit accupakket is modulair en kan worden aangepast voor verschillende modellen, inclusief de sportieve M-uitvoeringen. Het accupakket is bovendien onderdeel van de constructie, wat het zwaartepunt verlaagt en de wegligging verbetert.
Nieuwe aandrijflijn en toekomstplannen
Naast de verbeterde accutechnologie heeft BMW de Externally Exited Synchronous Motor (EESM) verder ontwikkeld. De nieuwe motoren zijn 10 procent lichter en hebben 40 procent minder wrijvingsverlies. Ze komen in varianten van 200 tot 300 kW voor achterwielaandrijving, terwijl xDrive-versies een extra asynchroonmotor op de vooras krijgen met 120 of 180 kW. Voor de M-modellen zijn er zelfs uitvoeringen met drie of vier motoren in ontwikkeling.
BMW’s nieuwe centrale regelunit, genaamd ‘Heart of Joy’, speelt een belangrijke rol in de prestaties van de Neue Klasse. Deze technologie optimaliseert de rijervaring en energieverdeling, terwijl de accubeheer-unit ‘Energy Master’ de efficiëntie van het accupakket verder verhoogt.
Eerste modellen en bredere toepassing
Het eerste model met de zesde generatie eDrive-technologie zal eind dit jaar op de markt komen als opvolger van de iX3. Daarna volgen andere modellen binnen de BMW Group, waaronder mogelijk MINI en Rolls-Royce. Ook BMW M zal profiteren van deze technologische vooruitgang.
Met deze ontwikkelingen zet BMW een grote stap in de elektrificatie van zijn gamma. De Neue Klasse belooft een revolutie in prestaties en efficiëntie, waarmee het merk zich klaarmaakt voor de toekomst van elektrisch rijden.