BYD breekt exportrecords terwijl Tesla worstelt

Terwijl Tesla worstelt met teruglopende verkopen en een dalende beurswaarde, blijft het Chinese BYD lekker door produceren. In februari alleen al wist het merk 67.025 voertuigen te exporteren, een stijging van maar liefst 188 procent ten opzichte van een jaar eerder. Met een verwachte verkoop van 5,5 miljoen auto's in 2025 lijkt BYD steeds steviger in het zadel te zitten als wereldwijde marktleider in elektrische mobiliteit.
Explosieve groei en wereldwijde expansie
BYD verkocht in februari wereldwijd 322.846 voertuigen, een stijging van 8,9 procent ten opzichte van januari. Over de eerste twee maanden van 2025 komt de verkoop uit op 614.679 voertuigen, een stijging van 90 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De export groeit nog harder: in januari en februari samen werden 133.361 auto’s verscheept naar buitenlandse markten, een toename van 124 procent ten opzichte van 2024.
Om die explosieve groei bij te benen, investeert BYD flink in eigen scheepvaartcapaciteit. Het merk heeft al vier autocarriers in gebruik, waaronder de recent gelanceerde BYD Shenzhen RoRo, een gigantisch schip van 219 meter lang dat 9.200 auto’s kan vervoeren. Tegen 2026 wil het merk beschikken over acht van zulke schepen om zijn exportambities verder te ondersteunen.
Europa als belangrijkste groeimarkt
Met name in Europa timmert BYD hard aan de weg. De compacte elektrische SUV Atto 2 verkoopt goed, en in april wordt het luxemerk Denza hier geïntroduceerd. Vorig jaar verkocht BYD wereldwijd 4,25 miljoen auto’s, waarvan 417.204 naar het buitenland gingen. Dat betekent dat de export in 2024 goed was voor ongeveer 10 procent van de totale verkopen, een aandeel dat in 2025 fors zal stijgen.
BYD versus Tesla: de strijd om de wereldmarkt
Terwijl BYD records blijft breken, heeft Tesla te maken met dalende verkopen en een afnemende invloed op de markt. De Amerikaanse fabrikant verkocht in 2024 minder auto’s dan verwacht en zag zijn beurswaarde flink kelderen. Hoewel Tesla nog altijd dominant is in de Verenigde Staten, krijgt het wereldwijd steeds meer concurrentie van Chinese fabrikanten, die niet alleen goedkoper produceren, maar ook technologisch sterke producten afleveren.