BYD wil samen met Tesla de brandstofauto vernietigen

De strijd om de grootste elektrische autofabrikant te worden, weerhoudt BYD en Tesla er niet van om samen een doel te stellen: de verbrandingsmotor uitroeien. Volgens BYD-topvrouw Stella Li moet de auto-industrie samenwerken om de overstap naar elektrisch rijden te versnellen. Ondertussen zet het Chinese merk agressief in op Europese uitbreiding, terwijl Tesla in de regio nogal wat marktaandeel verliest.
BYD wil samenwerking in plaats van concurrentiestrijd
Tijdens een interview met de Financial Times deed BYD’s executive vice-president Stella Li een vrij opvallende uitspraak. Ze stelde dat de Chinese autofabrikant openstaat voor samenwerking met Tesla, ondanks de felle concurrentiestrijd tussen beide bedrijven. "Onze gemeenschappelijke vijand is de verbrandingsmotor. We moeten samenwerken om de industrie te laten veranderen," aldus Li.
Hoewel Tesla en BYD strijden om de titel van grootste EV-bouwer ter wereld, kiest BYD voor een bredere strategie. Het bedrijf wil snel terrein winnen in Europa door een gevarieerder aanbod aan te bieden dan Tesla. Terwijl BYD in Europa groeit, heeft Tesla in de regio juist te maken met dalende verkopen, mede door de politieke uitlatingen van Elon Musk.
China zet de deur open voor buitenlandse samenwerking
Li benadrukte ook dat China "meer openstaat" voor buitenlandse samenwerking dan veel westerse landen denken. Ze stelde dat de Chinese regering bereid is om technologieën voor elektrische voertuigen en autonoom rijden te delen met buitenlandse bedrijven. Dit is een opvallend contrast met de toenemende handelsbeperkingen tussen China en de Verenigde Staten en Europa.
"In China is de auto-industrie een broedplaats voor innovatie," zei Li tijdens een evenement in Londen. "De regering zal je ondersteunen en samenwerken om technologische vooruitgang te realiseren."
BYD heeft onlangs een nieuw geavanceerd zelfrijdend systeem onthuld, "God’s Eye", dat in de meeste modellen zonder extra kosten wordt aangeboden. Deze zet heeft in de industrie onrust veroorzaakt, omdat het de markt voor betaalde rijhulpsystemen onder druk zet. Analisten verwachten dat andere fabrikanten zullen moeten volgen.
Europees offensief ondanks handelsbarrières
Om de groei in Europa te versnellen, bouwt BYD fabrieken in Hongarije en Turkije. Dit moet helpen om de importheffingen van de EU te omzeilen, die gericht zijn op Chinese elektrische auto’s. Het bedrijf wil daarnaast 5,2 miljard dollar ophalen via een aandelenverkoop in Hongkong om de internationale expansie te financieren.
Europa wil echter dat Chinese bedrijven intellectueel eigendom delen met Europese fabrikanten in ruil voor subsidies. Tegelijkertijd moedigt China zijn bedrijven aan om geavanceerde technologieën binnen de landsgrenzen te houden. De politieke spanningen tussen China en het Westen maken de handelsrelatie dus complexer.
BYD blijft weg uit de VS, maar kijkt naar hybride modellen in Europa
BYD heeft bevestigd dat het geen plannen heeft om EV’s in de Verenigde Staten te verkopen, waar importheffingen op Chinese auto’s 100 procent bedragen. BYD overweegt wel een fabriek in Mexico, maar heeft daar nog geen definitieve beslissing over genomen.
Ondanks zorgen over een vertraging in de wereldwijde EV-transitie blijft Li optimistisch. "Waarom kiezen mensen nog steeds voor elektrische auto’s? Omdat ze beter, slimmer en van hogere kwaliteit zijn," stelt ze.
Om in te spelen op de dalende EV-verkoop in Europa brengt BYD binnenkort ook hybride modellen, zoals de Seal U plug-in hybride, op de markt. Daarnaast lanceert het later dit jaar het luxemerk Denza in Europa.
Met een marktaandeel van 2 procent in West-Europa heeft BYD nog een lange weg te gaan. Maar met de snelle uitbreiding en agressieve prijsstrategieën kan het bedrijf de komende jaren een serieuze uitdager worden voor gevestigde merken – Tesla incluis.
Bronnen: Financial Times