Maserati MC20 haalt 318 km/u zonder bestuurder en vestigt nieuw record

Een Maserati MC20 heeft een wel heel opmerkelijk snelheidsrecord gevestigd: zonder bestuurder wist de Italiaanse supercar een snelheid van 318 km/u te halen. Dit gebeurde op de landingsbaan van het Kennedy Space Center in Florida, waar de autonome auto zijn voorganger van de troon stootte. Hoewel het record technisch indrukwekkend is, roept het ook een paar vragen op over de toekomst van Maserati.
Recordpoging op historische landingsbaan
De recordrit vond plaats op de 2,8 kilometer lange start- en landingsbaan van het Kennedy Space Center, een plek die ooit werd gebruikt door NASA’s spaceshuttles. Het project werd uitgevoerd door de Indy Autonomous Challenge (IAC) in samenwerking met de Politecnico di Milano, een universiteit die de AI-software ontwikkelde die de MC20 autonoom bestuurt.
Het vorige record stond op 310 km/u en werd gevestigd door een raceauto van de Indy Autonomous Challenge. De Maserati MC20 brak dat record met een snelheid van 318 km/u en werd daarmee de snelste autonome auto ter wereld.
Volgens Paul Mitchell, CEO van de IAC, is deze prestatie meer dan alleen een technisch hoogstandje: “Deze records laten niet alleen de toekomst van technologie zien, maar we verkennen de absolute limieten van AI-bestuurdersoftware en robotica.”
Niet Maserati’s eerste autonome avontuur
Het is niet de eerste keer dat Maserati betrokken is bij autonoom rijden. Vorig jaar reed een zelfrijdende Maserati GranCabrio een deel van de 1000 Miglia in Italië, terwijl een andere MC20 in 2023 meedeed aan hetzelfde evenement. Ook werd vorig jaar al een autonome snelheidsrecordpoging gedaan met een MC20, waarbij een snelheid van 285 km/u werd bereikt op een vliegveld in Italië.
Een record, maar wat betekent het voor Maserati?
Hoewel het project technisch indrukwekkend is, lijkt het weinig relevant voor de toekomst van Maserati. Het merk verkeert momenteel in zwaar weer: de verkoop daalde vorig jaar met bijna 60%, en het draaide een verlies van 260 miljoen euro. Als klap op de vuurpijl schrapt moederbedrijf Stellantis 1,5 miljard euro aan investeringen in Maserati.
Daarmee rijst de vraag: waarom focust Maserati op autonome records terwijl de verkoop van zijn auto's drastisch afneemt? Elektrische supercars zijn al een moeilijke markt, en autonome supercars lijken nog minder in trek.