Gemiddelde Bentley-klant neemt voor 40 mille aan opties
Door de populariteit van dure opties op Bentleys maakte het bedrijf meer winst dan vorig jaar. De hoeveelheid verkopen daalde in 2023 juist in vergelijking met een jaar eerder.
Per nieuwe Bentley betalen kopers gemiddeld 40.000 euro aan opties. Dit is exclusief wat eigenaren uitgeven met gebruik van het Mulliner-programma van Bentley. Hier kunnen eigenaren van een Bentley hun auto nog verder naar smaak personaliseren. Het aanbieden van een gigantische hoeveelheid opties lijkt voor Bentley een schot in de roos. Via de standaard optielijst zijn er alleen al 46 miljard verschillende combinaties mogelijk.
De nieuwverkopen daalde in 2023 met 11 procent naar 13.560 auto's in vergelijking met een jaar eerder. Je zou zeggen dat dit betekent dat de winst van Bentley ook is afgenomen maar niets is minder waar. Door de flinke hoeveelheid opties die door Bentley-klanten werd aangeschaft is de winst alsnog toegenomen. De Mulliner-opties dragen nog meer bij aan de toenemende winst van Bentley, voor deze opties betaal je als klant een vermogen. In 2023 had zeventig procent van de Bentleys minstens één Mulliner-optie. De kosten voor deze Mulliner-opties komen bovenop de 40.000 euro die een gemiddelde Bentley-eigenaar uitgeeft aan zijn of haar nieuwe bolide.
Bentley was van plan in 2025 hun eerste volledig elektrische auto op de markt te brengen maar dit is een jaar uitgesteld. De nieuwe auto moet op het PPE-platform van de Volkswagen groep komen te staan. Dit platform wordt ook gebruikt door de Porsche Macan en de Audi Q6 E-tron. Deze twee modellen van Porsche en Audi werden ook met een jaar uitgesteld door problemen met de software van het elektrische PPE-platform. Deze problametiek werkt nu door op de nieuw geplande EV van Bentley.