Mercedes-Benz GLC EQ bewijst zich in extreme wintertests

Mercedes-Benz test zijn nieuwste volledig elektrische GLC onder de zwaarste winterse omstandigheden in Zweden. Het model combineert geavanceerde technologie met robuuste prestaties, zelfs bij temperaturen ver onder het vriespunt.
De GLC is een van de populairste SUV’s van Mercedes-Benz en krijgt binnenkort een elektrische variant. Dit model is ontworpen als een volwaardige batterij-elektrische auto (BEV) en moet nieuwe standaarden zetten op het gebied van prestaties, actieradius en efficiëntie.
Om de betrouwbaarheid van de auto te testen, ondergingen zwaar gecamoufleerde prototypen intensieve winterproeven in Arjeplog, Zweden. De tests vonden plaats op besneeuwde wegen en ijsvlaktes, bij temperaturen tot -25 graden Celsius. Volgens Christoph Starzynski, hoofd voertuigontwikkeling bij Mercedes-Benz, heeft de elektrische GLC deze tests glansrijk doorstaan: “Onze nieuwe elektrische GLC biedt compromisloze prestaties, ook onder extreme omstandigheden.”
Geavanceerde vierwielaandrijving en efficiënte aandrijving
Het model is voorzien van een intelligent vierwielaandrijfsysteem dat grip en stabiliteit optimaliseert. Dankzij een krachtige elektrische aandrijfeenheid op de vooras, die indien nodig kan worden losgekoppeld, en een volledig door Mercedes-Benz ontwikkelde achterasaandrijving, blijft de auto onder alle omstandigheden mega stabiel en zou je de achterkant lekker dwars moeten kunnen gooien.
Daarnaast zorgen geavanceerde vermogenselektronica en siliciumcarbide-omvormers voor een efficiënter energieverbruik. Het remsysteem optimaliseert de energieopslag door regeneratief remmen, wat de actieradius vergroot. Bij problemen schakelt het systeem automatisch over op hydraulische remmen, waardoor de veiligheid gewaarborgd blijft.
Snelladen en slimme klimaatregeling
De elektrische GLC is gebouwd op een 800V-architectuur, wat zorgt voor kortere laadtijden. De topvariant ondersteunt snelladen tot 320 kW, waardoor langere ritten eenvoudiger worden. Of het stroomnet dat aan kan is natuurlijk weer het tweede.
Voor optimaal comfort bij koude temperaturen is de GLCl standaard uitgerust met een efficiënte warmtepomp. Dit systeem benut restwarmte van de motor en batterij om het interieur te verwarmen zonder onnodig energieverlies. Hierdoor blijft de actieradius ook in winterse omstandigheden op peil, en zit jij heerlijk warm achter het stuur.
De elektrische GLC wordt binnenkort officieel gepresenteerd en belooft een belangrijke rol te spelen in de transitie naar emissievrije mobiliteit.