Brengt Audi de R8 terug als plug-in hybride supercar?

Nieuws 10 maart 2025 3 minuten Robbie Janssen
Audi
Shutterstock

Audi werkt aan een spectaculaire terugkeer van de R8. Het iconische model, dat in 2023 uit productie ging, krijgt een nieuw leven als plug-in hybride supercar. Met een vermogen dat kan oplopen tot bijna 1.000 pk en een top van ruim 330 kilometer per uur, wordt het de krachtigste en snelste Audi ooit.

De R8 keert terug in 2027
De nieuwe Audi R8 staat gepland voor een onthulling eind 2027 en zal opnieuw de strijd aangaan met onder andere de Mercedes-AMG GT en Porsche 911. Autocar meldt dat de ontwikkeling al is goedgekeurd door Audi-topman Gernot Döllner en dat het project verder gevorderd is dan de haalbaarheidsfase.

Audi werkt voor de nieuwe R8 opnieuw samen met niemand minder dan Lamborghini, waarmee het merk al eerder de R8 en Huracán ontwikkelde. De nieuwe generatie zal veel technologie delen met de Lamborghini Temerario, de opvolger van de Huracán. Net als bij de vorige modellen zal Audi zich onderscheiden door een sterkere focus op dagelijks gebruiksgemak, terwijl Lamborghini zich meer richt op extreme prestaties. De R8 wordt leverbaar als coupé en cabriolet.

Hybride aandrijflijn met bijna 1.000 pk
Voor de aandrijving gebruikt Audi een 4,0-liter V8 met twee turbo’s, afkomstig van Lamborghini. Deze motor levert op zichzelf al 789 pk en 730 nm koppel, maar krijgt ondersteuning van drie elektromotoren. Twee elektromotoren drijven de vooras aan, terwijl een derde motor – geïntegreerd tussen de V8 en de achttraps automaat – fungeert als startgenerator en energie terugwint bij het remmen.

Het gecombineerde vermogen bedraagt een sappige 907 pk en wordt geleverd aan alle vier de wielen. Dit maakt de nieuwe R8 een echte vierwielaandrijver, net als zijn voorgangers. Voor korte afstanden kan de auto ook volledig elektrisch rijden dankzij een 3,8 Kwh lithium-ion batterij, die een puur elektrisch rijbereik van ongeveer tien kilometer biedt.

Kan de R8 de grens van 1.000 pk doorbreken?
De introductie van de nieuwe R8 zal samenvallen met krachtigere uitvoeringen van de Lamborghini Temerario. Dit betekent dat een extreme versie van de R8, vergelijkbaar met de huidige Performance-modellen, mogelijk een vermogen van bijna 1.000 pk krijgt. De acceleratie van nul naar honderd kilometer per uur zou dan onder de drie seconden duiken, terwijl de topsnelheid in de buurt komt van de 330 kilometer per uur.

Mocht dat lukken, dan wordt de R8 de krachtigste en snelste Audi ooit gebouwd. Op dit moment draagt de 912 pk sterke Audi RS e-tron GT die titel, met een sprinttijd van 3,3 seconden naar honderd kilometer per uur.

Een nieuw tijdperk voor de R8
De keuze voor een plug-in hybride aandrijving betekent een grote verandering voor de R8. Het model stond altijd bekend om zijn atmosferische V8 en V10-motoren, maar nu kiest Audi voor een geëlektrificeerde toekomst. Toch blijft de emotie behouden: de Lamborghini V8 heeft een ongekende toerenbereik van 10.000 toeren per minuut, waardoor hij qua karakter dicht bij zijn voorgangers blijft.

Daarnaast past de plug-in hybride technologie bij Audi’s bredere elektrificatiestrategie. Merken als Mercedes-AMG en Porsche zijn al bezig met hybride supercars zoals de GT en 911, en Audi wil niet achterblijven. De naam R8 e-tron wordt dan ook overwogen.

Innovatief chassis en futuristisch design
De nieuwe R8 maakt gebruik van hetzelfde aluminium spaceframe als de Lamborghini Temerario. Dit platform bevat vijftig procent minder onderdelen dan de vorige generatie en vereist tachtig procent minder lasnaden. Het resultaat is een stijver en lichter chassis dat een nog beter rijgedrag moet garanderen.

Ook qua design wordt de R8 een statement. Audi experimenteerde al met futuristische supercarconcepten zoals de PB18 e-tron uit 2019, en die lijn wordt mogelijk doorgezet. Sinds 2024 staat Massimo Frascella, voormalig ontwerper bij Ford, Kia en Jaguar Land Rover, aan het hoofd van Audi’s designafdeling. Zijn invloed zou de nieuwe R8 een compleet nieuwe look kunnen geven.

R8 keert terug naar de racerij
Audi ziet de nieuwe R8 niet alleen als een uithangbord voor technologie, maar ook als een race-icoon. Het merk overweegt om FIA-homologaties aan te vragen voor een enduranceversie van de auto, waarmee de R8 opnieuw kan meedoen aan races zoals de 24 uur van de Nürburgring.

Duitse productie in Böllinger Höfe
De derde generatie R8 zal worden geproduceerd in Audi’s fabriek in Böllinger Höfe, Duitsland, waar ook de vorige versies van de R8 werden gebouwd. Daarmee blijft de supercar een handgemaakt prestigeproject voor het merk.

Bron: Autocar

Uitgelicht

Meerartikelen

24Cars
Video's

Op bezoek bij Tanja Stadnic: de kunstenares achter de Porsche art

Onlangs waren wij op bezoek bij Tanja Stadnic, alom bekend van haar prachtige Porsche kunstwerken die de hele wereld overgaan.  Tanja Stadnic is in de Porsche wereld een aardig begrip aan het worden, met name vanwege haar geweldige schilderijen van P

24cars
Video's

24Cars bij Tanja Stadnic: de 992 Turbo S van Tanja

Onlangs was 24Cars te vinden in het prachtige Twentse landschap op bezoek bij Tanja Stadnic, een kunstenares die veelal portretten maakt van welke Porsche dan ook. Het blijft echter niet bij alleen de kunst, want rijden in een Porsche doet ze zelf oo

jimny
Video's

Op zoek naar een Suzuki Jimny? Paul vertelt over deze mini G-Klasse

De Suzuki Jimny is en vooral was toch wel een hele geliefde auto. Helaas is deze niet meer nieuw verkrijgbaar in Nederland.  De Suzuki Jimny heeft namelijk van 2022 tot 2024 alleen nog maar grijs kenteken geleverd, omdat er een forse bpm op zit. Met

stuur
Video's

24h Nürburging: Waarvoor dienen alle knoppen op een racestuur?

De racewereld, en met name de 24-uur races kunnen soms erg complex zijn. Diverse banden compounds, verschillende klassen, strategieën, noem het maar op. En dan nog iets wat van cruciaal belang is: het stuurwiel. Waarom zit er niet gewoon een normaal

24h
Nieuws

24h Nürburgring (Poll): wat wil jij weten over de 24h? Stem nu!

Aanstaand weekend staat één van de meest spectaculaire evenementen van het jaar op het programma: de 24-uur van de Nürburgring. Jaarlijks staat deze 24 uur durende race op het programma op het meer dan 20 kilometer lange circuit in de Eifel. Wij zijn

capri
Video's

De verboden V8: hoe deze Ford Capri Perana te snel werd voor zijn eigen klasse

Een Ford Capri zoals je hem zelden ziet: omgebouwd tot volwaardige rallyauto met een brullende V8 onder de motorkap. De Perana-variant uit Zuid-Afrika was zó succesvol dat hij na één seizoen werd uitgesloten van competitie. Een opvallende verschijnin

brembo
Nieuws

Brembo maakt van remstof verleden tijd met nieuwe remschijf

Remstof is niet alleen vervelend voor je velgen, maar ook schadelijk voor de gezondheid en het milieu. Met het oog op de strengere Euro 7-normen komt remfabrikant Brembo met een slimme oplossing: Greentell.- Remstof. Je velgen zitten constant onder d

959
Nieuws

One of a kind: de Porsche 959 Speedster Cabrio

Een open Porsche 959 bestaat eigenlijk niet. Toch is er één exemplaar dat alle conventies doorbrak: een volledig met de hand gebouwde Speedster, gebaseerd op een 959 ‘Komfort’ uit 1987. Het resultaat van ruim 4.000 uur vakmanschap en liefde voor tech

Meerartikelen

M2
Nieuws

Eerste beelden van de 2026 BMW M2 CS onthuld

BMW heeft eindelijk de eerste beelden vrijgegeven van de langverwachte M2 CS. De sportieve coupé krijgt een reeks visuele en technische upgrades die hem onderscheiden van de reguliere M2. De 2026 BMW M2 CS is direct herkenbaar aan zijn agressieve nie

992
Video's

Is de 992 de beste Porsche 911 ooit gemaakt?

De Porsche 911 is sinds zijn debuut een legende. Inmiddels zijn we bij generatie acht, intern 992 genoemd. De grote vraag: blijft deze trouw aan zijn roots? We voelen de 992 Carrera 4S Cabrio aan de tand, die momenteel te koop staat bij PC Automotive

24cars
Review

Dacia Bigster verrast: ruig, ruim en bijna een rijdende tent

Met de Bigster zet Dacia een flinke stap omhoog: meer ruimte, meer luxe én een hoger prijskaartje. Toch weet het merk vast te houden aan zijn praktische en nuchtere aanpak. In deze review van 24Cars blijkt de Bigster niet alleen zuinig en gezinsvrien

A10
Nieuws

Grote verkeershinder op A10 tijdens hemelvaartweekend door werkzaamheden Zuidasdok

Weggebruikers rond Amsterdam krijgen tijdens het hemelvaartweekend te maken met forse vertragingen. Van woensdag 28 mei tot maandagochtend 2 juni zijn er grootschalige afsluitingen bij knooppunt De Nieuwe Meer en op de A10 Zuid. De extra reistijd kan

Porsche
Nieuws

Porsche stopt met benzineversies Boxster en Cayman: tijdperk eindigt dit najaar

Na jaren trouwe dienst valt dit jaar het doek voor de benzine-aangedreven Porsche 718 Boxster en Cayman. De productie stopt in oktober 2025, waarmee een hoofdstuk wordt afgesloten in de geschiedenis van Porsches sportieve instapmodellen. De opvolging

Elon
Nieuws

Elon Musk blijft voorlopig aan het roer bij Tesla: "Tenzij ik dood ben"

Ondanks dalende verkopen en politieke onrust blijft Elon Musk overtuigd van zijn leiderschap bij Tesla. Tijdens het Qatar Economic Forum liet hij weten nog zeker vijf jaar CEO te willen blijven. Zijn boodschap: Tesla staat er sterk voor – al denkt ni

F1
Nieuws

Verstappen jaagt op derde zege in Monaco: dit is het tijdschema

Na zijn overwinning in Imola is Max Verstappen dit weekend opnieuw in actie, ditmaal op het legendarische stratencircuit van Monaco. Het is de tweede race van de Europese triple header, en het belooft een spannende strijd te worden. De FIA heeft bove

Ferrari
Nieuws

Ferrari verkoopt nu zelf zijn race-erfgoed – tot in de puntjes gepresenteerd

Ferrari heeft genoeg van onduidelijke handel in race-onderdelen. De Italiaanse sportwagenbouwer pakt het voortaan zelf aan en biedt gebruikte F1-onderdelen en motoren nu rechtstreeks aan onder de noemer ‘Ferrari Collectibles’. Alles wordt kunstzinnig

Toyota
Nieuws

Toyota-baas: "Een auto zonder plezier is geen auto"

Toyota-topman Koji Sato wil af van saaie auto’s. Tijdens een persconferentie benadrukte hij dat elke Toyota leuk moet zijn om in te rijden. Daarmee zet hij de lijn van zijn voorganger Akio Toyoda voort, die ooit de strijd aankondigde tegen ‘boring ca

Laden
Nieuws

Aantal laadpalen stijgt snel, maar stroomnet en personeel remmen groei

Nederland telt inmiddels ruim 183.000 publieke laadpunten voor elektrische auto’s. Dat is goed nieuws voor EV-rijders, maar achter de cijfers schuilt een groeiend probleem. Netcongestie en een tekort aan monteurs dreigen de uitrol van nieuwe laadpale

Phone
Nieuws

Focusflitser nu actief: appen achter het stuur kost je 430 euro

De proefperiode is voorbij: vanaf vandaag kun je een boete krijgen als je wordt betrapt door een focusflitser. Dit nieuwe handhavingsmiddel scant bestuurders op telefoongebruik en stuurt beelden automatisch door naar het CJIB. De eerste boetes worden

A10
Nieuws

Minister Madlener hekelt snelwegfeest op A10: "Geen plek voor festiviteiten"

De gemeente Amsterdam sluit op 21 juni een groot deel van de A10 af voor een feest ter ere van het 750-jarig bestaan van de stad. Minister van Infrastructuur Barry Madlener noemt het “onhandig” en “niet de bedoeling” dat snelwegen worden gebruikt voo