Brengt Audi de R8 terug als plug-in hybride supercar?

Nieuws 10 maart 2025 3 minuten Robbie Janssen
Audi
Shutterstock

Audi werkt aan een spectaculaire terugkeer van de R8. Het iconische model, dat in 2023 uit productie ging, krijgt een nieuw leven als plug-in hybride supercar. Met een vermogen dat kan oplopen tot bijna 1.000 pk en een top van ruim 330 kilometer per uur, wordt het de krachtigste en snelste Audi ooit.

De R8 keert terug in 2027
De nieuwe Audi R8 staat gepland voor een onthulling eind 2027 en zal opnieuw de strijd aangaan met onder andere de Mercedes-AMG GT en Porsche 911. Autocar meldt dat de ontwikkeling al is goedgekeurd door Audi-topman Gernot Döllner en dat het project verder gevorderd is dan de haalbaarheidsfase.

Audi werkt voor de nieuwe R8 opnieuw samen met niemand minder dan Lamborghini, waarmee het merk al eerder de R8 en Huracán ontwikkelde. De nieuwe generatie zal veel technologie delen met de Lamborghini Temerario, de opvolger van de Huracán. Net als bij de vorige modellen zal Audi zich onderscheiden door een sterkere focus op dagelijks gebruiksgemak, terwijl Lamborghini zich meer richt op extreme prestaties. De R8 wordt leverbaar als coupé en cabriolet.

Hybride aandrijflijn met bijna 1.000 pk
Voor de aandrijving gebruikt Audi een 4,0-liter V8 met twee turbo’s, afkomstig van Lamborghini. Deze motor levert op zichzelf al 789 pk en 730 nm koppel, maar krijgt ondersteuning van drie elektromotoren. Twee elektromotoren drijven de vooras aan, terwijl een derde motor – geïntegreerd tussen de V8 en de achttraps automaat – fungeert als startgenerator en energie terugwint bij het remmen.

Het gecombineerde vermogen bedraagt een sappige 907 pk en wordt geleverd aan alle vier de wielen. Dit maakt de nieuwe R8 een echte vierwielaandrijver, net als zijn voorgangers. Voor korte afstanden kan de auto ook volledig elektrisch rijden dankzij een 3,8 Kwh lithium-ion batterij, die een puur elektrisch rijbereik van ongeveer tien kilometer biedt.

Kan de R8 de grens van 1.000 pk doorbreken?
De introductie van de nieuwe R8 zal samenvallen met krachtigere uitvoeringen van de Lamborghini Temerario. Dit betekent dat een extreme versie van de R8, vergelijkbaar met de huidige Performance-modellen, mogelijk een vermogen van bijna 1.000 pk krijgt. De acceleratie van nul naar honderd kilometer per uur zou dan onder de drie seconden duiken, terwijl de topsnelheid in de buurt komt van de 330 kilometer per uur.

Mocht dat lukken, dan wordt de R8 de krachtigste en snelste Audi ooit gebouwd. Op dit moment draagt de 912 pk sterke Audi RS e-tron GT die titel, met een sprinttijd van 3,3 seconden naar honderd kilometer per uur.

Een nieuw tijdperk voor de R8
De keuze voor een plug-in hybride aandrijving betekent een grote verandering voor de R8. Het model stond altijd bekend om zijn atmosferische V8 en V10-motoren, maar nu kiest Audi voor een geëlektrificeerde toekomst. Toch blijft de emotie behouden: de Lamborghini V8 heeft een ongekende toerenbereik van 10.000 toeren per minuut, waardoor hij qua karakter dicht bij zijn voorgangers blijft.

Daarnaast past de plug-in hybride technologie bij Audi’s bredere elektrificatiestrategie. Merken als Mercedes-AMG en Porsche zijn al bezig met hybride supercars zoals de GT en 911, en Audi wil niet achterblijven. De naam R8 e-tron wordt dan ook overwogen.

Innovatief chassis en futuristisch design
De nieuwe R8 maakt gebruik van hetzelfde aluminium spaceframe als de Lamborghini Temerario. Dit platform bevat vijftig procent minder onderdelen dan de vorige generatie en vereist tachtig procent minder lasnaden. Het resultaat is een stijver en lichter chassis dat een nog beter rijgedrag moet garanderen.

Ook qua design wordt de R8 een statement. Audi experimenteerde al met futuristische supercarconcepten zoals de PB18 e-tron uit 2019, en die lijn wordt mogelijk doorgezet. Sinds 2024 staat Massimo Frascella, voormalig ontwerper bij Ford, Kia en Jaguar Land Rover, aan het hoofd van Audi’s designafdeling. Zijn invloed zou de nieuwe R8 een compleet nieuwe look kunnen geven.

R8 keert terug naar de racerij
Audi ziet de nieuwe R8 niet alleen als een uithangbord voor technologie, maar ook als een race-icoon. Het merk overweegt om FIA-homologaties aan te vragen voor een enduranceversie van de auto, waarmee de R8 opnieuw kan meedoen aan races zoals de 24 uur van de Nürburgring.

Duitse productie in Böllinger Höfe
De derde generatie R8 zal worden geproduceerd in Audi’s fabriek in Böllinger Höfe, Duitsland, waar ook de vorige versies van de R8 werden gebouwd. Daarmee blijft de supercar een handgemaakt prestigeproject voor het merk.

Bron: Autocar

Uitgelicht

Meerartikelen

brembo
Nieuws

Brembo maakt van remstof verleden tijd met nieuwe remschijf

Remstof is niet alleen vervelend voor je velgen, maar ook schadelijk voor de gezondheid en het milieu. Met het oog op de strengere Euro 7-normen komt remfabrikant Brembo met een slimme oplossing: Greentell.- Remstof. Je velgen zitten constant onder d

M2
Nieuws

Eerste beelden van de 2026 BMW M2 CS onthuld

BMW heeft eindelijk de eerste beelden vrijgegeven van de langverwachte M2 CS. De sportieve coupé krijgt een reeks visuele en technische upgrades die hem onderscheiden van de reguliere M2. De 2026 BMW M2 CS is direct herkenbaar aan zijn agressieve nie

Porsche
Nieuws

Porsche stopt met benzineversies Boxster en Cayman: tijdperk eindigt dit najaar

Na jaren trouwe dienst valt dit jaar het doek voor de benzine-aangedreven Porsche 718 Boxster en Cayman. De productie stopt in oktober 2025, waarmee een hoofdstuk wordt afgesloten in de geschiedenis van Porsches sportieve instapmodellen. De opvolging

Elon
Nieuws

Elon Musk blijft voorlopig aan het roer bij Tesla: "Tenzij ik dood ben"

Ondanks dalende verkopen en politieke onrust blijft Elon Musk overtuigd van zijn leiderschap bij Tesla. Tijdens het Qatar Economic Forum liet hij weten nog zeker vijf jaar CEO te willen blijven. Zijn boodschap: Tesla staat er sterk voor – al denkt ni

F1
Nieuws

Verstappen jaagt op derde zege in Monaco: dit is het tijdschema

Na zijn overwinning in Imola is Max Verstappen dit weekend opnieuw in actie, ditmaal op het legendarische stratencircuit van Monaco. Het is de tweede race van de Europese triple header, en het belooft een spannende strijd te worden. De FIA heeft bove

Ferrari
Nieuws

Ferrari verkoopt nu zelf zijn race-erfgoed – tot in de puntjes gepresenteerd

Ferrari heeft genoeg van onduidelijke handel in race-onderdelen. De Italiaanse sportwagenbouwer pakt het voortaan zelf aan en biedt gebruikte F1-onderdelen en motoren nu rechtstreeks aan onder de noemer ‘Ferrari Collectibles’. Alles wordt kunstzinnig

Toyota
Nieuws

Toyota-baas: "Een auto zonder plezier is geen auto"

Toyota-topman Koji Sato wil af van saaie auto’s. Tijdens een persconferentie benadrukte hij dat elke Toyota leuk moet zijn om in te rijden. Daarmee zet hij de lijn van zijn voorganger Akio Toyoda voort, die ooit de strijd aankondigde tegen ‘boring ca

Laden
Nieuws

Aantal laadpalen stijgt snel, maar stroomnet en personeel remmen groei

Nederland telt inmiddels ruim 183.000 publieke laadpunten voor elektrische auto’s. Dat is goed nieuws voor EV-rijders, maar achter de cijfers schuilt een groeiend probleem. Netcongestie en een tekort aan monteurs dreigen de uitrol van nieuwe laadpale

Meerartikelen

Phone
Nieuws

Focusflitser nu actief: appen achter het stuur kost je 430 euro

De proefperiode is voorbij: vanaf vandaag kun je een boete krijgen als je wordt betrapt door een focusflitser. Dit nieuwe handhavingsmiddel scant bestuurders op telefoongebruik en stuurt beelden automatisch door naar het CJIB. De eerste boetes worden

A10
Nieuws

Minister Madlener hekelt snelwegfeest op A10: "Geen plek voor festiviteiten"

De gemeente Amsterdam sluit op 21 juni een groot deel van de A10 af voor een feest ter ere van het 750-jarig bestaan van de stad. Minister van Infrastructuur Barry Madlener noemt het “onhandig” en “niet de bedoeling” dat snelwegen worden gebruikt voo

Volkswagen
Nieuws

Volkswagen stapt af van ID-namen: elektrische modellen krijgen weer échte namen

Weg met ID.3, ID.4 en ID.Buzz? Volkswagen wil af van de abstracte cijferreeksen voor zijn elektrische modellen. Binnenkort keren echte modelnamen terug, zo bevestigen topmannen van het merk in gesprek met Duitse media. Geen ID-codes meer, maar herken

Viper
Nieuws

Unieke Shelby-Viper haalt bijna 2 ton op veiling: zeldzaamheid loont

Slechts negentien exemplaren werden ervan gebouwd, en maar twee in deze kleurstelling. Een blauwe Shelby Dodge Viper met witte strepen is onlangs geveild voor bijna 200.000 dollar. Daarmee behoort hij tot de duurste Vipers ooit verkocht — en dat is v

Porsche
Nieuws

Porsche in de problemen: dalende verkopen en dreigende importheffingen

Porsche lijkt vast te lopen tussen zijn sportieve verleden en elektrische toekomst. De verkopen dalen wereldwijd, de elektrische Taycan verliest terrein en Amerikaanse importheffingen bedreigen de populaire SUV’s. Ondertussen worden modellen duurder

Cybertruck
Nieuws

Tesla Cybertruck verliest razendsnel waarde: al een derde in rook op

De Tesla Cybertruck moest hét icoon worden van elektrische innovatie en waardevast bezit. Maar wie zijn futuristische pick-up nu wil inruilen, kijkt aan tegen een flinke financiële tegenvaller. In sommige gevallen is al meer dan een derde van de oors

Toyota
Nieuws

Toyota benadert Nissan na stukgelopen fusie met Honda

Na het mislukken van de geplande megafusie tussen Nissan en Honda, zou Toyota stilletjes contact hebben gezocht met Nissan over een mogelijke samenwerking. Dat meldt de Japanse krant Mainichi Shimbun. Hoewel van een fusie nog lang geen sprake is, lij

Max
Nieuws

Verstappen terug in titelstrijd na dominante zege in Imola

Max Verstappen heeft zijn tweede overwinning van het seizoen behaald tijdens de GP van Emilia-Romagna in Imola. Met een uitgekiende strategie en foutloze racevoering gaf hij McLaren het nakijken. Red Bull is terug in de titelstrijd, en dat werd duide

Top
Nieuws

Laatste rondje: Hammond en May nemen afscheid van Top Gear-testcircuit

Met Top Gear voorlopig van de buis keren Richard Hammond en James May nog één keer terug naar het iconische circuit van Dunsfold Aerodrome. Hier testten ze jarenlang alles van supercars tot prullige bouwpakketten op wielen. Hun afscheidsronde is een

Callum
Nieuws

Ian Callum ontwerpt adembenemende Jaguar E-Type restomod: eerbetoon met lef

De Jaguar E-Type is voor velen een heilig icoon, maar voormalig Jaguar-hoofdontwerper Ian Callum durft het aan om het origineel opnieuw vorm te geven. Zijn nieuwste restomod-concept is een moderne interpretatie van de legendarische klassieker, met su

verstappen
Nieuws

Verstappen brak GT3-record en legt nepnaam uit

Max Verstappen heeft tijdens een testdag op de Nürburgring Nordschleife indruk gemaakt in een Ferrari 296 GT3. Zijn rondetijd zou sneller zijn dan het officiële GT3-record, al ontbreekt een officiële tijdsregistratie. Tijdens een test op vrijdag 9 me

carplay
Nieuws

CarPlay Ultra tilt Apple naar het dashboard van de toekomst

Na elf jaar krijgt Apple CarPlay eindelijk een grondige update. CarPlay Ultra is de langverwachte opvolger van het bekende infotainmentsysteem en debuteert als eerste op modellen van Aston Martin. Het systeem biedt een diepere integratie met het inte