Brengt Audi de R8 terug als plug-in hybride supercar?

Audi werkt aan een spectaculaire terugkeer van de R8. Het iconische model, dat in 2023 uit productie ging, krijgt een nieuw leven als plug-in hybride supercar. Met een vermogen dat kan oplopen tot bijna 1.000 pk en een top van ruim 330 kilometer per uur, wordt het de krachtigste en snelste Audi ooit.
De R8 keert terug in 2027
De nieuwe Audi R8 staat gepland voor een onthulling eind 2027 en zal opnieuw de strijd aangaan met onder andere de Mercedes-AMG GT en Porsche 911. Autocar meldt dat de ontwikkeling al is goedgekeurd door Audi-topman Gernot Döllner en dat het project verder gevorderd is dan de haalbaarheidsfase.
Audi werkt voor de nieuwe R8 opnieuw samen met niemand minder dan Lamborghini, waarmee het merk al eerder de R8 en Huracán ontwikkelde. De nieuwe generatie zal veel technologie delen met de Lamborghini Temerario, de opvolger van de Huracán. Net als bij de vorige modellen zal Audi zich onderscheiden door een sterkere focus op dagelijks gebruiksgemak, terwijl Lamborghini zich meer richt op extreme prestaties. De R8 wordt leverbaar als coupé en cabriolet.
Hybride aandrijflijn met bijna 1.000 pk
Voor de aandrijving gebruikt Audi een 4,0-liter V8 met twee turbo’s, afkomstig van Lamborghini. Deze motor levert op zichzelf al 789 pk en 730 nm koppel, maar krijgt ondersteuning van drie elektromotoren. Twee elektromotoren drijven de vooras aan, terwijl een derde motor – geïntegreerd tussen de V8 en de achttraps automaat – fungeert als startgenerator en energie terugwint bij het remmen.
Het gecombineerde vermogen bedraagt een sappige 907 pk en wordt geleverd aan alle vier de wielen. Dit maakt de nieuwe R8 een echte vierwielaandrijver, net als zijn voorgangers. Voor korte afstanden kan de auto ook volledig elektrisch rijden dankzij een 3,8 Kwh lithium-ion batterij, die een puur elektrisch rijbereik van ongeveer tien kilometer biedt.
Kan de R8 de grens van 1.000 pk doorbreken?
De introductie van de nieuwe R8 zal samenvallen met krachtigere uitvoeringen van de Lamborghini Temerario. Dit betekent dat een extreme versie van de R8, vergelijkbaar met de huidige Performance-modellen, mogelijk een vermogen van bijna 1.000 pk krijgt. De acceleratie van nul naar honderd kilometer per uur zou dan onder de drie seconden duiken, terwijl de topsnelheid in de buurt komt van de 330 kilometer per uur.
Mocht dat lukken, dan wordt de R8 de krachtigste en snelste Audi ooit gebouwd. Op dit moment draagt de 912 pk sterke Audi RS e-tron GT die titel, met een sprinttijd van 3,3 seconden naar honderd kilometer per uur.
Een nieuw tijdperk voor de R8
De keuze voor een plug-in hybride aandrijving betekent een grote verandering voor de R8. Het model stond altijd bekend om zijn atmosferische V8 en V10-motoren, maar nu kiest Audi voor een geëlektrificeerde toekomst. Toch blijft de emotie behouden: de Lamborghini V8 heeft een ongekende toerenbereik van 10.000 toeren per minuut, waardoor hij qua karakter dicht bij zijn voorgangers blijft.
Daarnaast past de plug-in hybride technologie bij Audi’s bredere elektrificatiestrategie. Merken als Mercedes-AMG en Porsche zijn al bezig met hybride supercars zoals de GT en 911, en Audi wil niet achterblijven. De naam R8 e-tron wordt dan ook overwogen.
Innovatief chassis en futuristisch design
De nieuwe R8 maakt gebruik van hetzelfde aluminium spaceframe als de Lamborghini Temerario. Dit platform bevat vijftig procent minder onderdelen dan de vorige generatie en vereist tachtig procent minder lasnaden. Het resultaat is een stijver en lichter chassis dat een nog beter rijgedrag moet garanderen.
Ook qua design wordt de R8 een statement. Audi experimenteerde al met futuristische supercarconcepten zoals de PB18 e-tron uit 2019, en die lijn wordt mogelijk doorgezet. Sinds 2024 staat Massimo Frascella, voormalig ontwerper bij Ford, Kia en Jaguar Land Rover, aan het hoofd van Audi’s designafdeling. Zijn invloed zou de nieuwe R8 een compleet nieuwe look kunnen geven.
R8 keert terug naar de racerij
Audi ziet de nieuwe R8 niet alleen als een uithangbord voor technologie, maar ook als een race-icoon. Het merk overweegt om FIA-homologaties aan te vragen voor een enduranceversie van de auto, waarmee de R8 opnieuw kan meedoen aan races zoals de 24 uur van de Nürburgring.
Duitse productie in Böllinger Höfe
De derde generatie R8 zal worden geproduceerd in Audi’s fabriek in Böllinger Höfe, Duitsland, waar ook de vorige versies van de R8 werden gebouwd. Daarmee blijft de supercar een handgemaakt prestigeproject voor het merk.
Bron: Autocar