Eerste beelden: BMW iX3 op Neue Klasse-platform komt eind 2025

BMW bereidt zich voor op een nieuw tijdperk met de Neue Klasse, een volledig elektrische architectuur die de basis zal vormen voor toekomstige modellen. De eerste auto op dit platform wordt de nieuwe BMW iX3, een elektrische SUV die eind 2025 op de markt komt. BMW heeft nu de eerste officiële – nog gecamoufleerde – beelden vrijgegeven van het pre-productiemodel, waarmee een glimp wordt gegeven van het definitieve ontwerp.
Van concept naar de echte wereld
De iX3 werd al aangekondigd met de Vision Neue Klasse X, een concept dat in maart 2024 werd gepresenteerd. Recente patentbeelden tonen aan dat het productiemodel sterk lijkt op deze studie, al zijn er enkele praktische aanpassingen zoals stevigere pilaren en traditionele zijspiegels.
Met een formaat dat bijna dat van de BMW X5 benadert, krijgt de nieuwe iX3 een lange wielbasis van ongeveer drie meter. De BMW-designsignatuur blijft behouden, inclusief de kenmerkende Hofmeister-knik in de D-stijl. Opvallende kenmerken zijn de verzonken deurgrepen, strakke aerodynamische lijnen en unieke LED-verlichting. Waar de conceptversie nog X-vormige LED-lichten had, lijkt het productiemodel te kiezen voor schuin geplaatste lichtunits.
Geavanceerde cockpit en digitale technologie
Binnenin introduceert BMW een compleet nieuwe digitale ervaring. De iX3 krijgt een trapeziumvormig centraal touchscreen, dat intuïtieve bediening mogelijk maakt. Daarnaast debuteert BMW Panoramic Vision, een display dat over de volledige breedte van de voorruit informatie projecteert. Dit minimaliseert afleiding en vergroot het overzicht voor de bestuurder.
Het infotainmentsysteem draait op een volledig nieuw besturingssysteem, geïntegreerd met vier centrale computers die de auto sneller en slimmer maken. Deze technologie zal in alle toekomstige BMW-modellen terugkomen, ongeacht de aandrijving.
Efficiënte elektrische aandrijving
Onderhuids maakt de iX3 gebruik van de zesde generatie BMW eDrive-technologie. Dankzij nieuwe lithium-ion ronde accucellen stijgt de energiedichtheid en daarmee de actieradius. BMW mikt op meer dan 600 kilometer rijbereik.
Een ander groot voordeel is de 800-volt laadarchitectuur, die snelladen tot 260 kW mogelijk maakt. Hierdoor kunnen korte laadpauzes van minder dan 20 minuten voldoende zijn om de batterij significant bij te laden. Ook bidirectioneel laden – waarbij de auto stroom kan terugleveren aan het elektriciteitsnet – wordt ondersteund.
Qua prestaties biedt het platform zowel enkele als dubbele elektromotorconfiguraties, met een vermogensbereik tussen 300 en 600 pk. Dit betekent dat BMW de iX3 waarschijnlijk in verschillende varianten zal aanbieden, inclusief een krachtigere M Performance-versie.
Eind 2025 op de markt
De BMW iX3 zal naar verwachting in de tweede helft van 2025 zijn wereldpremière beleven. BMW test momenteel prototypes in extreme weersomstandigheden, onder andere in Zuid-Afrika. De eerste officiële onthulling van het model wordt in maart 2025 verwacht.