Audi CEO geeft toe: 100% elektrisch in 2032 onhaalbaar

Audi leek lange tijd vastberaden om in hoog tempo elektrisch te worden, maar die plannen komen nu toch op losse schroeven te staan. Tijdens de jaarlijkse conferentie over verkoopresultaten maakte Audi-topman Gernot Döllner bekend dat het merk zijn ambitieuze doelstellingen toch even opnieuw gaan bekijken. De overstap naar volledig elektrische auto's blijkt moeizamer te verlopen dan oorspronkelijk gedacht.
Elektrische overstap vertraagt
In 2021 kondigde Audi met veel trots aan vanaf 2026 geen nieuwe modellen meer te introduceren met een verbrandingsmotor. Het doel: tegen 2032 volledig elektrisch rijden. Maar nu komt Audi terug op die belofte. Volgens Döllner is de omschakeling naar elektrisch rijden vertraagd. "We moeten onze deadlines en doelen opnieuw evalueren," stelt de Audi-CEO. Concreet betekent dit dat Audi wereldwijd opnieuw kijkt naar de levensduur van benzine- en dieselmotoren. De transitie naar een volledig elektrische vloot zal "langer duren dan we oorspronkelijk dachten," aldus Döllner.
Teruglopende vraag naar elektrische Audi’s
Het afgelopen jaar is duidelijk geworden waarom Audi twijfelt. De vraag naar volledig elektrische modellen daalde met 19,5 procent ten opzichte van 2023, met een verkoopcijfer van ruim 158.000 EV's. Volgens Audi komt deze daling door "een uitdagende markt, scherpe concurrentie en een algemeen lagere vraag naar elektrische auto's."
Opvallend genoeg geldt dit niet voor alle premiummerken. Concurrent BMW zag zijn elektrische verkopen juist stijgen met 11,6 procent, naar ruim 368.000 auto's. Daarmee verkocht BMW zelfs meer EV's dan Audi en Mercedes bij elkaar opgeteld.
Audi blijft verbrandingsmotor verbeteren
Door de tegenvallende EV-cijfers kiest Audi ervoor flexibel te blijven. Dit betekent ook dat er ruimte blijft voor nieuwe modellen met verbrandingsmotoren. Zo introduceert Audi binnenkort onder meer de nieuwe A5, A6 sedan en stationwagon, en volgt in de zomer een nieuwe Q3. Ook staat er een nieuwe generatie van de grote Q7 SUV op stapel. Daarnaast gaan geruchten dat er mogelijk een grotere Q9 komt, om te concurreren met BMW X7 en Mercedes GLS.
Dieselmotoren blijven eveneens voorlopig in beeld. Audi heeft de TDI-motoren al aangepast om aan de strengere Euro 7-emissienorm te voldoen. Nieuwe investeringen in dieseltechniek liggen echter niet voor de hand, gezien de structureel dalende verkoopcijfers van dieselmodellen.
Kleine Audi’s verdwijnen, R8 keert mogelijk terug
Aan de onderkant van het modellengamma gaat Audi wél afscheid nemen van enkele verbrandingsmodellen. Zo zullen de huidige A1 en Q2 geen opvolgers krijgen. Deze twee compacte modellen waren vorig jaar samen goed voor zo’n 131.000 verkopen. Aan de andere kant van het spectrum leeft het gerucht dat de Audi R8 terugkeert, mogelijk met een plug-in hybride V8-motor afkomstig van Lamborghini.
Audi-topman Döllner geeft toe dat het langer vasthouden aan verbrandingsmotoren positief zal zijn voor het bedrijfsresultaat. Momenteel bedraagt het aandeel volledig elektrische Audi’s namelijk slechts 9,4 procent van de totale verkopen. Audi moet erkennen dat de ambitie om in 2032 100 procent elektrisch te zijn zelfs voor optimisten onhaalbaar lijkt.