Volkswagen Tayron: een waardige opvolger van de Tiguan Allspace?

Volkswagen heeft de nieuwe Tayron geïntroduceerd als een grotere en luxueuzere opvolger van de Tiguan Allspace. Deze SUV biedt een mix van technologie, comfort en stijl, maar of de Tayron zich in de concurrerende SUV-markt kan onderscheiden, is de vraag.
Zoals veel nieuwe modellen van Volkswagen, wordt de Tayron gepositioneerd als een veelzijdige keuze in de markt van grote SUV's. De Tayron is al een tijdje beschikbaar in China, maar de Europese versie heeft nu ook zijn debuut gemaakt. "De Tayron heeft veel van dezelfde kenmerken als de Tiguan, maar is tegelijkertijd een duidelijk ander voertuig," De wagen is te krijgen als een 1.5 plug-in hybride, met een motor van 204 pk en een acceleratie van 0 naar 100 in 8,6 seconden.
Wat direct opvalt is het robuuste ontwerp. De auto heeft een imposante uitstraling en wordt geleverd in de opvallende kleur Dolphin Grey, gecombineerd met glanzend zwart en chroomdetails. De matrix koplampen, het verlichte Volkswagen-logo en de doorlopende LED-balk aan de voor- en achterkant geven de auto een moderne look. Handig als je 's avonds niet meer weet in welke auto je rijdt.
De Tayron Airline versie biedt standaard 20-inch velgen, een zwarte dakhemel, en een panoramadak. Daarnaast zijn er comfortabele sportstoelen aanwezig, inclusief een massagefunctie, een feature die de rit aanzienlijk prettiger maakt voor lange reizen. Als het gaat om de technologie in de cabine, is er een groot touchscreen en een gebruiksvriendelijke interface, waarbij Volkswagen gelukkig afstapt van het gebruik van touch-knoppen op het stuur en kiest voor meer traditionele, fysieke knoppen. Dit wordt als een pluspunt gezien, vooral omdat de bediening nu intuïtiever aanvoelt.
Eén van de grootste voordelen van de Tayron is de enorme laadruimte. Achterin biedt de SUV 700 liter aan ruimte, wat perfect is voor de meeste reisbehoeften. Bovendien is het mogelijk om de achterstoelen plat te vouwen, wat de laadcapaciteit vergroot tot meer dan 2000 liter. Dat is zeker een pluspunt voor wie vaak met veel bagage reist. Echter, het is goed om te weten dat de plug-in hybride versie wat minder laadruimte biedt vanwege de batterij, een compromis voor degenen die een zuiniger model zoeken.
Wat betreft rijcomfort biedt de Tayron een adaptief onderstel dat zorgt voor een soepele rit, zelfs op minder goed onderhouden wegen. De verschillende rijmodi, waaronder comfort en sport, zorgen ervoor dat de rijervaring aangepast kan worden aan persoonlijke voorkeuren. “Je merkt het vooral als je hem in de sportmodus zet: de auto stuurt strakker en reageert sneller," aldus de review.
Een belangrijk punt van overweging is dat de Tayron geen 7-zitter biedt in de plug-in hybride variant. Deze versie heeft echter minder vermogen, met 150 pk, en is dus een minder sportieve optie.
De prijs van de Volkswagen Tyron begint bij €57.000, wat behoorlijk hoog is voor een SUV in deze klasse. In vergelijking met andere populaire modellen zoals de Skoda Kodiaq of de Peugeot 5008, is de Tayron dus een dure keuze. Toch krijgt men voor die prijs een auto die uitstekend presteert op het gebied van comfort, technologie en ruimte.
Concluderend biedt de Volkswagen Tyron een uitstekende rijervaring voor diegenen die een luxe SUV zoeken, maar de keuze tussen de verschillende uitvoeringen (mild-hybrid vs. plug-in hybrid) kan lastig zijn. Tijd gaat uitwijzen of de auto kan gaan concurreren met de andere premium SUV's in haar segment.