Klassiekercrash: Ferrari 250 GT verliest 8 miljoen euro in acht jaar

De markt voor klassieke auto’s is terug op aarde. Na een ongekende prijsexplosie tijdens de coronapandemie, zijn de waarde van veel oldtimers gedaald naar het niveau van 2019. Een zeldzame Ferrari 250 GT laat pijnlijk zien hoe hard die correctie is ingeslagen.
Van recordprijs naar realisme
Een Ferrari 250 GT LWB California Spider Competizione bracht in 2017 nog bijna 18 miljoen dollar op bij een veiling van RM Sotheby's. Acht jaar later werd exact dezelfde auto verkocht voor 9,5 miljoen dollar. Omgerekend een waardedaling van ruim 7 miljoen euro – en dat voor een van de meest iconische Ferrari’s ooit gebouwd.
Volgens marktanalist Hagerty is dit geen op zichzelf staand geval. De klassiekermarkt als geheel is na de pandemie flink afgekoeld. Waar prijzen in 2020 en 2021 werden opgedreven door speculatie, online veilingen en angst voor inflatie, is nu een correctie zichtbaar. De markt is volgens Hagerty weer terug op het prijsniveau van vóór de pandemie.
Waarom de prijzen zo stegen
Tijdens de coronacrisis werden klassieke auto's gezien als veilige beleggingen. Door wereldwijde onzekerheid en stilgevallen productie van nieuwe auto's, groeide de vraag naar fysiek bezit. Vooral exclusieve modellen profiteerden van de online veilinghausse. De Ferrari 250 GT was zo’n auto: een zeldzaam, gewild model met slechts vijftig exemplaren van de LWB-variant voor straatgebruik.
De harde realiteit van een hype
Toch blijkt nu dat ook topstukken niet immuun zijn voor marktcorrecties. De verkoop van de Ferrari bij Broad Arrow Auctions laat zien dat zelfs de meest begeerde modellen hun waarde kunnen verliezen. Volgens Hagerty komt dit deels door de verzadiging onder kopers en deels door de bredere economische onzekerheid: hoge inflatie, onzekere beleggingsmarkten en afwachtend gedrag onder verzamelaars.
Een les voor verzamelaars
Hoewel de klassiekermarkt in grote lijnen stabiel blijft, zijn de extreme prijsstijgingen van de pandemie niet vol te houden gebleken. Voor investeerders betekent dit dat de markt weer realistischer wordt. De focus verschuift van hype naar heritage: de werkelijke waarde en het verhaal van de auto zijn belangrijker dan ooit.
Conclusie
Wie tijdens de pandemie een klassieker kocht in de hoop op gegarandeerde winst, komt nu van een koude kermis thuis. De Ferrari 250 GT toont aan dat zelfs de grootste legendes meegetrokken worden in een dalende markt. Toch blijft de vraag naar goed onderhouden en originele klassiekers op lange termijn stabiel – maar dan wel voor een eerlijke prijs.
Bron: Auto Motor und Sport