McLaren breidt uit: van supercars naar luxe SUV’s en meer

McLaren gaat een nieuwe fase in. De Britse supercarfabrikant wordt onderdeel van een groter geheel, krijgt vers kapitaal en wil zich ontwikkelen tot een breder luxemerk. Daarmee lijkt de komst van een McLaren SUV dichterbij dan ooit.
Nieuwe structuur, nieuwe koers
De bekende sportwagenbouwer uit Woking gaat de komende zes maanden op in een nieuwe holding: McLaren Group Holdings. Dat gebeurt via een fusie met het Britse technologiebedrijf Forseven, dat wordt gesteund door het investeringsfonds CYVN Holdings uit Abu Dhabi. CYVN kocht McLaren in oktober 2024 en voegt nu daad bij woord met een grootschalige herstructurering.
Volgens het merk zelf is het doel om McLaren om te vormen tot een “hoog presterend Brits autobedrijf met wereldwijde allure”. Die ambitie wordt gesteund door een forse financiële injectie en een bredere blik op wat McLaren kan zijn. Niet alleen een fabrikant van exclusieve sportwagens, maar ook een speler in het bredere luxe- en prestatiegerichte segment.
Nieuwe modellen op komst
De exacte plannen worden pas later dit jaar bekendgemaakt, maar de koerswijziging is duidelijk: McLaren gaat zich richten op nieuwe productcategorieën. In gesprek met Autocar bevestigde Nick Collins – de huidige CEO van Forseven, en straks ook van McLaren Group Holdings – dat het merk auto’s in het luxesegment op de markt gaat brengen, met hogere prijskaartjes dan nu gebruikelijk is. Daaronder kunnen dus modellen vallen als een SUV of een luxe sedan.
Al langer doen geruchten de ronde over een mogelijke McLaren SUV als tegenhanger van de Lamborghini Urus of Aston Martin DBX707. Die zou naar verluidt rond 2028 op de markt komen, en met deze investering lijkt dat plan onverminderd actueel.
Meer dan alleen snelheid
Volgens Collins is de uitbreiding noodzakelijk om McLaren toekomstbestendig te maken. “We hebben een duidelijke strategie en gaan in hoog tempo bewegen,” zegt hij. “We moeten onze organisatie optimaliseren, efficiënter werken en de klantervaring verbeteren. Zo kunnen we het modellengamma uitbreiden én onze wereldwijde relaties met leveranciers en dealers versterken.”
Met de nieuwe structuur wil McLaren zich ontwikkelen tot een compleet luxeautobedrijf, zonder zijn racegenen te verliezen. Wat dat in de praktijk gaat betekenen, horen we later dit jaar.