Drie pedalen voor de liefhebber: Ferrari overweegt comeback handbak

Terwijl Ferrari recordverkopen boekt en zijn eerste elektrische model voorbereidt, kijkt het merk opvallend genoeg ook achterom. In Maranello wordt namelijk serieus nagedacht over de terugkeer van de geliefde handgeschakelde versnellingsbak – maar dan wel in gelimiteerde topmodellen, niet in 'reguliere' productieauto’s. De iconische 'gated shifter' zou zijn comeback kunnen maken in een volgende telg van de exclusieve Icona-serie.
Drie pedalen voor de liefhebber
In een interview met het Australische Carsales bevestigde Ferrari’s ontwikkelingschef Gianmaria Fulgenzi dat het merk overweegt om de handbak opnieuw in te voeren. Niet in een gewone 296 GTB of Purosangue, maar in een ultra-exclusieve sportwagen zoals de Monza SP1/SP2 of Daytona SP3 – modellen die tot de Icona-lijn behoren en een ode brengen aan Ferrari’s raceverleden.
Volgens Fulgenzi groeit de vraag naar een moderne Ferrari met drie pedalen. En die wens komt niet alleen van verzamelaars: zelfs zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton zou graag een Ferrari met handbak zien, bij voorkeur een moderne interpretatie van de legendarische F40. Hamilton zou deze graag "F44" genoemd zien worden, als knipoog naar zijn startnummer.
Minder koppel, meer beleving
Toch is het technisch niet eenvoudig. Fulgenzi legt uit dat een moderne V12 met handbak flink wat aanpassing vergt. Met meer dan 700 Nm aan koppel zou het bedienen van de koppeling zonder hulpsystemen fysiek zwaar worden. “Je hebt dan wel een erg sterke linkerbeen nodig,” grapte hij. Om die reden zou het vermogen beperkt moeten worden – iets wat de meeste liefhebbers vast voor lief nemen als ze zelf weer mogen schakelen.
De Daytona SP3, die 514 lb-ft (circa 698 Nm) aan koppel levert en een prijskaartje had van 2,2 miljoen dollar, was binnen no-time uitverkocht. Ferrari hoeft zich dus geen zorgen te maken over de afzet van een handgeschakelde opvolger. De kans is groot dat de volgende Icona – mogelijk SP4 geheten – opnieuw miljoenen zal kosten, zeker als er speciaal een nieuwe transmissie voor moet worden ontwikkeld.
Terug naar puur rijden
Een handgeschakelde Ferrari zou naar verwachting volledig verbrandingsmotor-aangedreven blijven. Elektrificatie bemoeilijkt de techniek, en puristen willen liever een rauwe rijervaring dan stille elektromotoren. Geen batterijpakket, geen kunstmatig geluid, maar gewoon: schakelen, toeren maken en rijden met je hart.
Met de groeiende roep om meer ‘analoge’ auto’s binnen de wereld van hypercars, lijkt Ferrari goed te luisteren naar zijn klanten. Mocht het er van komen, dan is de terugkeer van de handbak misschien wel de meest romantische comeback uit Maranello sinds de herintroductie van de V12.