Benzine wordt goedkoper, maar daar word je niet vrolijk van

De olieprijs is gezakt naar het laagste niveau sinds de coronacrisis. Voor automobilisten betekent dat iets lagere prijzen aan de pomp, maar voor de wereldeconomie is het geen goed teken. Achter de daling schuilt een mix van economische onzekerheid, een overschot aan olie en het grillige beleid van de Amerikaanse president Donald Trump.
Van 75 naar 64 dollar per vat
Vorige week kostte een vat ruwe olie nog 75 Amerikaanse dollar (ongeveer 69 euro), inmiddels is dat gezakt naar 64 dollar (ongeveer 59 euro). Dat is de laagste prijs in vier jaar tijd, blijkt uit cijfers van onder andere de NOS en energie-analisten. Volgens Jilles van den Beukel kun je grofweg stellen dat een daling van tien dollar per vat leidt tot tien cent minder aan de pomp. En inderdaad: de gemiddelde benzineprijs in Nederland daalde van € 2,138 naar € 2,130, aldus United Consumers. Diesel ging van € 1,855 naar € 1,844.
Waarom daalt de olieprijs zo hard?
Er spelen meerdere factoren mee. Ten eerste zorgt Trump met zijn importheffingen voor onrust op de beurzen. Aandeelhouders trekken zich terug, bedrijven verliezen miljarden en economen vrezen voor inflatie en recessie. De olieprijs fungeert in deze context als een soort thermometer voor de wereldeconomie. Gaat het slecht met de economie, dan daalt de vraag naar olie – en dus de prijs.
Daar komt bij dat oliekartel OPEC+ meer olie oppompt dan verwacht. Volgens de NOS zou Trump achter die beslissing zitten. Door meer aanbod zakt de prijs, wat aansluit bij Trumps wens om brandstof betaalbaar te houden. Of de productieverhoging echt door hem is afgedwongen, blijft onduidelijk, maar de timing is opvallend.
Lage pompprijs, hoge onzekerheid
Energie-analist Hans van Cleef waarschuwt in De Telegraaf dat een lagere olieprijs geen reden is tot feest. Een daling van tien procent in de olieprijs leidt tot ongeveer tweeënhalf procent minder aan de pomp, maar is tegelijk een signaal van economische malaise. Hogere inflatie, stijgende rentes en een mogelijke handelsoorlog hangen als een donkere wolk boven de markt.
De conclusie? De lagere brandstofprijzen zijn prettig voor wie veel rijdt, maar wie verder kijkt dan de pomp, ziet vooral risico’s. Of zoals Van Cleef het zegt: “Misschien dat Trump iets terugdraait als hij een mooie ‘prijs’ binnenhaalt. Maar niemand kan nu voorspellen hoe dit verder gaat.”