BMW geeft de Neue Klasse een stem met HypersonX

De nieuwe generatie elektrische BMW’s krijgt niet alleen een fris design en geavanceerde techniek, maar ook een eigen stem. Met het HypersonX-geluidssysteem wil BMW zijn Neue Klasse-modellen een unieke beleving meegeven. Geen gebrul van een motor, maar een mix van kunst, natuur en techniek – letterlijk.
Geluid als beleving
Waar veel elektrische auto’s stilletjes voortglijden, kiest BMW bewust voor een auditieve ervaring. Het merk ontwikkelde daarvoor HypersonX: een soundscape met 43 unieke geluiden die zich aanpassen aan de rijmodus. In Personal Mode klinkt het rustgevend en vloeiend, terwijl Sport Mode een dynamischer, opzwepend geluid biedt.
Volgens BMW-ontwerper Renzo Vitale draait het allemaal om emotie: “Door onze focus op precisie, warmte en lichtheid creëren we een directe emotionele verbinding tussen bestuurder en auto.” HypersonX is het werk van BMW’s eigen Sound Design Studio en vervangt eerdere geluidssignaturen zoals die van Hans Zimmer in de i4 en i7.
Een koor van BMW-medewerkers
Ook buiten het rijden om is geluid een belangrijk element geworden. Stap je in een Neue Klasse-model, dan word je verwelkomd met een soundscape ingezongen door een koor van BMW-medewerkers in hun moedertaal. Dit unieke welkomstgeluid is bedoeld om direct een band te creëren tussen mens en machine.
Techniek achter het geluid
HypersonX maakt gebruik van een gloednieuwe geluidscomputer en BMW’s nieuwste Operating System X. Daarmee kunnen geluiden driedimensionaal door het interieur bewegen. Als de bestuurder accelereert, klinkt het alsof je door meerdere geluidslagen schiet – een auditieve vertaling van snelheid en dynamiek.
Eerste model: de iX3
De eerste BMW die HypersonX aan boord krijgt, is de volledig elektrische iX3. Die wordt dit najaar gepresenteerd en markeert het begin van een reeks Neue Klasse-modellen die tot 2027 zal uitgroeien tot meer dan veertig nieuwe varianten.