ID. ERA: Volkswagen's nieuwe SUV met 1000 km actieradius dankzij benzinemotor

Volkswagen werkt aan een nieuwe elektrische SUV die tot duizend kilometer kan rijden, dankzij een ingebouwde benzinemotor als generator. Deze zogeheten range-extender komt eerst naar China, maar volgens de top van Volkswagen is Europa de volgende stap. Daarmee hoopt het merk twijfelende klanten over de elektrische streep te trekken.
Elektrisch rijden zonder laadstress
Tijdens de autoshow van Shanghai presenteerde Volkswagen drie nieuwe elektrische modellen voor de Chinese markt: de ID. EVO, ID. AURA en ID. ERA. Vooral die laatste is interessant voor Europa. De ID. ERA is een grote SUV met drie zitrijen en, opvallend genoeg, een benzinemotor aan boord. Niet om de wielen aan te drijven, maar om stroom op te wekken voor de elektromotoren. Deze zogenaamde EREV (electric range-extender vehicle) biedt een oplossing voor wie elektrisch wil rijden, maar nog niet volledig durft te vertrouwen op laadpunten.
Tot duizend kilometer actieradius
De ID. ERA haalt op de batterij alleen zo’n 300 kilometer, maar dankzij de benzinemotor als generator komt de totale actieradius op duizend kilometer. Dat is ruim voldoende voor lange ritten zonder laadstress. Volkswagen-topman Oliver Blume noemt het “een aantrekkelijke tussenoplossing voor klanten.” En ook Martin Sander, verantwoordelijk voor verkoop en marketing, ziet toekomst in deze techniek: “Range-extenders zijn nu al populair in China en zullen ook relevant worden in Europa.”
Europees vervolg ligt voor de hand
De ID. ERA is ontwikkeld in samenwerking met het Chinese SAIC en werd gepresenteerd als een model “voor China”. Toch houden insiders er rekening mee dat Volkswagen de auto ook in Europa op de markt brengt. De techniek van de range-extender biedt immers een aantrekkelijk compromis tussen elektrisch rijden en flexibiliteit. Andere merken die nu al dergelijke auto’s aanbieden zijn onder meer Mazda (MX-30 met wankelmotor) en Nissan (e-Power).
Twee extra ID-modellen
Naast de ID. ERA toonde Volkswagen ook de ID. AURA (een elegante sedan) en de ID. EVO (een compacte crossover), elk ontwikkeld met een andere Chinese joint venture. Ook deze modellen zijn voorlopig bedoeld voor de Chinese markt, maar met een mondiale strategie waarbij kosten worden gedeeld, lijkt Europese introductie slechts een kwestie van tijd.