Ferrari ontwikkelt virtuele versnellingsbak en motorsound voor elektrische auto's

Waar Ferrari ooit aangaf dat het 'nooit elektrische auto's zou produceren', lijkt ook het fabuleuze Italiaanse merk eraan te moeten gaan geloven. Toch wil het de pijn verzachten met wat nieuwe features en lijkt het te hebben afgekeken bij de Ioniq 5 N.
Ferrari werkt aan een systeem waarmee bestuurders van een elektrische Ferrari toch het gevoel krijgen van een klassieke verbrandingsmotor met handmatige versnellingen. Uit recente patentaanvragen blijkt dat het merk een virtuele versnellingsbak en een bijbehorend audiosysteem ontwikkelt die samen een realistische rijervaring moeten bieden.
Een van de patenten beschrijft een systeem waarin het koppel van de elektromotor wordt aangepast aan de positie van het gaspedaal én de gekozen virtuele versnelling. Bestuurders kunnen schakelen met flippers aan het stuur, zoals bij andere Ferrari-modellen. Hiermee simuleert de auto de ervaring van een traditionele, handgeschakelde aandrijving – inclusief het koppelverloop van een benzinemotor.
Het tweede patent gaat over het geluidssysteem. Zowel binnen als buiten de auto worden speakers gebruikt om het motorgeluid te reproduceren. Dat geluid is digitaal gegenereerd en kan worden afgestemd op de voorkeur van de bestuurder: van historisch en adrenaline-opwekkend tot modern of juist ontspannen. Zelfs het schakelmoment krijgt zijn eigen bijpassende klank. Ferrari heeft in het patent ook methoden beschreven om het geluid van eigen verbrandingsmotoren te registreren en te hergebruiken.
Met deze ontwikkeling wil Ferrari ervoor zorgen dat zijn elektrische modellen dezelfde emotionele beleving bieden als de modellen met V8 of V12-motor. Wij vragen ons sterk af of de echte Ferrari liefhebber hier ook maar enigszins empathie voor zal hebben. Of dit systeem direct in de eerste elektrische Ferrari zal verschijnen is nog niet bevestigd, maar gezien de eerdere uitspraken van het merk lijkt die kans groot.
Ferrari's eerste EV wordt nog dit jaar officieel onthuld, met leveringen die gepland staan voor 2026. Daarmee volgt het merk het voorbeeld van onder andere Hyundai, dat met de Ioniq 5 N al een vergelijkbaar systeem introduceerde. Ook Kia en BMW werken aan vergelijkbare technologieën. Andere merken, zoals Dodge en Porsche, pakken het anders aan: Dodge kiest alleen voor geluidseffecten zonder rijtechnische simulatie, terwijl Porsche juist afstand neemt van dit soort systemen.