Cupra laat Seat ver achter zich in Europees verkoopgeweld

Terwijl de Europese automarkt in het eerste kwartaal van 2025 licht krimpt, groeien elektrische auto's juist stevig door. Vooral het sportieve merk Cupra en het Chinese SAIC vallen op met spectaculaire groeicijfers. Seat daarentegen ziet zijn marktaandeel dalen.
EV’s in de lift, benzine en diesel onder druk
Volgens cijfers van de ACEA (de Europese brancheorganisatie voor autofabrikanten) werden in de eerste drie maanden van dit jaar 2.715.008 nieuwe personenauto’s geregistreerd in de Europese Unie. Dat is een daling van 1,9 procent ten opzichte van vorig jaar. Maar binnen die cijfers springen de EV’s eruit: er werden 412.997 volledig elektrische auto's geregistreerd, een stijging van 23,9 procent. Ook hybrides groeien flink (+20,7 procent), terwijl de verkoop van benzineauto’s daalde met 20,6 procent en diesels zelfs met 27,1 procent.
Cupra groeit, Seat krimpt
Binnen de merkenranglijst tekent zich een opvallende ontwikkeling af. Cupra, het sportieve submerk van Seat, zag zijn marktaandeel met 55,7 procent stijgen naar 2,4 procent in maart. Seat zelf daalde met 11,9 procent naar een marktaandeel van 1,9 procent. Over het hele kwartaal komt Cupra uit op een plus van 49,1 procent, tegenover een daling bij Seat. Daarmee is Cupra niet langer de junior, maar de rijzende ster binnen het Spaanse VW-kamp.
Ook de Chinese MG, onderdeel van de SAIC Group, doet het goed. In maart steeg het aantal registraties van het merk met 74,4 procent, goed voor een marktaandeel van 2,2 procent. SAIC groeide in het eerste kwartaal met 52,3 procent.
Tesla verliest terrein
Niet alle EV-merken profiteren van de groeiende vraag. Tesla zag zijn verkopen in maart met 36 procent dalen. Het marktaandeel van het merk zakte naar slechts 1,8 procent. Smart doet het nog slechter, met een daling van 76,8 procent. De boodschap is duidelijk: niet elke speler profiteert automatisch van de elektrificatie.
Grote merken blijven dominant
Ondanks alle verschuivingen blijft de Volkswagen Groep marktleider in Europa met een aandeel van 26,7 procent. Stellantis volgt met 16,6 procent en de Renault-groep met 11,5 procent. Binnen de topmerken voert VW de lijst aan met 11,1 procent, gevolgd door Toyota (8,2 procent) en Renault (6,2 procent).