Ferrari 296 Speciale: 867 pk aan pure waanzin op de achterwielen

Ferrari maakt van de al spectaculaire 296 een nog extremer beest. Met 867 pk, meer downforce en een overdaad aan carbon onderdelen is de nieuwe 296 Speciale – én zijn open variant Speciale A – een ode aan brute snelheid en compromisloos design. En ja, hij is nog steeds achterwielaangedreven.
Techniek uit de Formule 1
De krachtbron van de 296 Speciale is grotendeels hetzelfde als die van de standaard 296, maar flink opgevoerd. De 3.0-liter V6 levert 690 pk, dankzij onder meer titanium drijfstangen, nieuwe zuigers en een lichtere krukas. Ferrari gebruikt bovendien knock control-technologie rechtstreeks uit de Formule 1. De elektromotor is eveneens sterker en voegt 177 pk toe, waardoor het systeemvermogen uitkomt op een indrukwekkende 867 pk – allemaal via de achterwielen.
Lichter, lager, sneller
Om het gewicht te drukken, kreeg de Speciale een kuur van koolstofvezel: van de deurpanelen en middenconsole tot diverse carrosseriedelen. De dichte versie is 60 kilo lichter, de cabriolet 50 kilo. Ook de ophanging is aangepast, met titanium veren en Multimatic-schokdempers zoals die op de 296 GT3. Speciale Michelin Cup 2-banden zorgen voor maximale grip, geholpen door een nieuwe vijfspaaks velg.
Meer grip, minder luchtweerstand
Aerodynamisch is er veel veranderd. De bumpers zijn hertekend, er is een reusachtige diffuser achterop en een uitschuifbare achtervleugel die reageert op snelheid en rijmodus. Het resultaat: 20 procent meer downforce dan de GTB en GTS. De cabrio krijgt bovendien een slimme flap in de hoofdsteun om rijwind en turbulentie te verminderen.
Prijskaartje voor de liefhebber
Ferrari zwijgt doorgaans over prijzen, maar volgens Motor1 Italia start de 296 Speciale rond de 464.000 dollar. Een flinke som, maar dan krijg je wel een plug-in hybride die zowel stil door de stad als bulderend over het circuit kan – al zul je dat eerste waarschijnlijk zelden doen.