Zelfs te plus size voor Amerika? ID.Buzz teruggeroepen om opmerkelijke reden

Je koopt een Volkswagen ID.Buzz vanwege zijn ruime, comfortabele interieur. Maar nu roept Volkswagen al die elektrische busjes terug in de VS en Canada — niet vanwege een technisch mankement, maar omdat de achterbank simpelweg te groot is. Het lijkt een bizarre ingreep, maar de oorzaak ligt bij een onverwachte botsing tussen ontwerpvrijheid en Amerikaanse regelgeving.
Volkswagen haalt 5.637 exemplaren van de ID.Buzz in de VS en 771 in Canada terug naar de dealer. De reden? De derde zitrij blijkt zó breed dat hij niet aan de Amerikaanse veiligheidsregels voldoet. Hoewel de bank is ontworpen voor twee passagiers en ook maar twee gordels heeft, meet hij volgens de regels te veel centimeters om als tweezitter te tellen.
De regelgeving draait om de zogenoemde designated seating positions (DSP’s): officieel aangewezen zitplekken. Zodra een bank breder is dan 55,2 inch (ongeveer 140 cm), moet er volgens de voorschriften een derde gordel bij. Dat is zo’n 14,8 inch (ongeveer 37,5 cm) per persoon, minder dan wat je in veel economyvliegtuigen krijgt. De ID.Buzz komt met zijn 48 inch heupruimte en 53 inch schouderruimte nét in de gevarenzone, mede door de vorm van de achterbank met de 50/50 neerklapbare rugleuningen.
De Amerikaanse verkeersdienst NHTSA stelt dat Volkswagen de wet verkeerd heeft geïnterpreteerd. De oplossing is opvallend simpel: dealers gaan ongestoffeerd materiaal aanbrengen op de derde zitrij om de zitbreedte te beperken. Daarmee is de auto weer reglementair — al vermoeden kenners dat handige eigenaren het plastic straks eenvoudig kunnen verwijderen.
Het is niet de eerste keer dat een VW-elektromodel te maken krijgt met een terugroepactie, maar deze hoort ongetwijfeld bij de merkwaardigste ooit. Terwijl de ID.4 eerder problemen had met spontaan openspringende portieren, gaat het bij de ID.Buzz vooral om hoe comfortabel je achterin zit. Het is een pijnlijke les voor Volkswagen, dat miljarden steekt in ontwikkeling en normaal gesproken juist nauwkeurig op regelgeving let.
Volkswagen verwacht in juni de eigenaren te informeren, waarna de aanpassing bij de dealers kan worden uitgevoerd. Tot die tijd kan de ID.Buzz-eigenaar genieten van wat waarschijnlijk de meest comfortabele achterbank in zijn klasse is — althans, zolang het duurt.