Onderzoek: brandstofmotor zal de komende 100 jaar worden geproduceerd
Het begint ondertussen vast op te vallen dat je steeds meer elektrische auto's in je straat begint te zien. Komt er dan toch een moment dat al je buren straks een eigen laadpaal hebben?
Ferdinand Dudenhöffer laat weten dat die kans klein is. Dudenhöffer is een Duitse professor en medeoprichter van het auto-onderzoekbureau CAR (Center for Automotive Research). ‘De verbrandingsmotor is voor de komende 100 jaar veilig’, zegt de professor.
Dudenhöffer deed in Duitsland onderzoek naar de korting die op nieuwe auto's gegeven wordt en vergeleek hierbij elektrische modellen met auto's met een brandstofmotor. Het resultaat was dat automerken in verhouding meer korting geven op de auto's die een brandstofmotor hebben dan op de nieuwere elektrische auto's.
Eind 2023 werd bekend dat de Duitse regering de subsidie op EV's stop zou zetten. Dit omdat er voor het einde van dat jaar een gat in de begroting zat. Autokopers betaalden dus nog steeds evenveel. Dit kwam omdat de automerken zelf de subsidie opvingen door middel van kortingen.
Dudenhöffer geeft aan dat het niet de automerken zelf zijn die de interesse in elektrische auto’s hebben verzwakt, maar juist de politiek. Hij legt ook uit waarom de automerken nu juist benzineauto’s willen verkopen: "Op basis van de hogere winstmarges bij auto’s met verbrandingsmotoren is het makkelijker om hier korting op te geven. Als de premie voor de elektrische auto wegvalt leid een merk soms zelfs verlies. Om die reden zetten de automerken nu meer in op de verkoop van de auto's met fossiele brandstof."