In de UK koop je je Škoda tegenwoordig bij... Amazon?

Škoda slaat de handen ineen met Amazon en lanceert als eerste Europese automerk een digitale showroom op het platform. Klanten kunnen nu vanuit huis door het hele Škoda-gamma bladeren, inclusief actuele voorraad bij lokale dealers. Maar uiteindelijk blijft het persoonlijke contact bij de dealer een essentieel onderdeel van de koopervaring.
De nieuwe Škoda-showroom op Amazon maakt het voor Britse klanten mogelijk om online hun zoektocht naar een nieuwe auto te starten. Via amazon.co.uk of de Amazon-app kunnen klanten alle modellen vergelijken, inclusief de gloednieuwe elektrische Elroq, en meteen zien welke exemplaren lokaal beschikbaar zijn. Ook kunnen ze eenvoudig een proefrit aanvragen en verschillende financieringsopties doorrekenen.
Belangrijk om te weten: de daadwerkelijke aankoop gebeurt niet online, maar gewoon bij de Škoda-dealer. Škoda kiest bewust niet voor directe online verkoop of een agentschapmodel, maar gebruikt Amazon als een extra kanaal om klanten richting de showroom te leiden. Zo ontstaat een zogenoemde ‘click to drive’-ervaring, waarbij de digitale en fysieke wereld slim gecombineerd worden.
Volgens een eigen enquête van Škoda UK onder 2.000 Britse volwassenen, waardeert 47 procent van de consumenten de mogelijkheid om thuis online onderzoek te doen bij het kopen van een auto. Tegelijk geeft 82 procent aan fysieke interactie belangrijk te vinden, met een proefrit als onmisbaar onderdeel van het aankoopproces. Ook deskundig advies (47 procent) en demonstraties (36 procent) blijken voor veel klanten doorslaggevend.
Naast de voordelen voor de klant, ziet Škoda de samenwerking met Amazon als een kans om het merk zichtbaarder te maken, onder meer door een grote marketingcampagne rondom de Champions League-wedstrijd tussen Arsenal en PSG op Amazon Prime. Zo probeert het Tsjechische automerk een nieuwe online weg in te slaan. Of dit ook naar andere landen wordt uitgebreid is nog niet bekend.