Jaguar overweegt afscheid van reclamebureau na kritiek

Na stevige kritiek op een opvallende advertentiecampagne en het schrappen van het iconische logo, overweegt Jaguar om afscheid te nemen van zijn huidige reclamebureau. De herpositionering richting een elektrisch topmerk stuitte op gelach en politieke kritiek. Nu onderzoekt het merk een nieuwe creatieve koers, mogelijk met een andere partner.
Advertentie zonder auto zorgt voor ophef
De aanleiding voor de evaluatie is een veelbesproken advertentiecampagne waarin Jaguar zijn elektrische toekomst aankondigde. Onder de slogan "copy nothing" presenteerde het merk modellen in felle outfits, maar zonder ook maar één auto in beeld te brengen. De campagne kreeg de wind van voren, mede doordat Jaguar gelijktijdig afscheid nam van zijn klassieke ‘growler’-logo. Dat werd vervangen door een sober JL-monogram.
De onthulling van een felroze model – in de volksmond al snel “de Barbie-Jaguar” genoemd – maakte het niet beter. Critici vergeleken de auto met Lady Penelope’s FAB 1 uit Thunderbirds of zelfs een airco-unit op wielen. Ook politicus Nigel Farage haakte in op de hype en waarschuwde dat Jaguar “ten onder gaat door het opgeven van de traditionele Jag-man.”
Nieuwe koers: minder auto's, hogere prijzen
Jaguar Land Rover verdedigde de koerswijziging als “onverschrokken creatief”, al erkende het dat het nieuwe ontwerp “niet door iedereen geliefd zal zijn.” Managing director Rawdon Glover schreef de felle reacties deels toe aan “haat en intolerantie” gericht op de divers samengestelde cast van de advertentie. Toch ligt het merk nu onder vuur, niet alleen door de campagne, maar ook vanwege economische druk.
Het moederbedrijf Tata Motors wil Jaguar herpositioneren als luxe-elektrisch merk, vergelijkbaar met de weg die Land Rover insloeg. Het doel: minder auto's verkopen, maar wel met prijskaartjes boven de honderdduizend pond.
Accenture Song mogelijk aan de kant gezet
Sinds 2021 werkt Jaguar met Accenture Song, een creatief bureau dat voortkomt uit Accenture Interactive. De huidige overeenkomst loopt tot medio 2026, maar volgens Campaign wordt nu actief gezocht naar een alternatief. Jaguar weigert inhoudelijk te reageren, maar bevestigt dat Accenture nog onder contract staat.
De rel komt op een moment dat Jaguar Land Rover ook kampt met importheffingen uit de Verenigde Staten. President Trump kondigde recent een importtarief van 25 procent aan voor buitenlandse auto’s. Daardoor zijn leveringen aan de VS tijdelijk stopgezet. De Britse overheid onderhandelt nu over een vrijstelling voor Britse auto’s binnen een breder handelsakkoord.