Fiat 500 keert terug met benzinemotor én handbak

De elektrische Fiat 500 krijgt onverwacht gezelschap van een hybride variant met verbrandingsmotor. Fiat blaast de iconische stadsauto nieuw leven in, omdat de verkoop van de 500e tegenvalt. De nieuwe 500 Hybrid krijgt een handgeschakelde versnellingsbak en een driecilindermotor – een opvallende comeback in het EV-tijdperk.
Van volledig elektrisch naar mild-hybrid
De huidige generatie Fiat 500 werd in 2020 gelanceerd als volledig elektrische auto. Maar de 500e verkoopt minder goed dan verwacht, waardoor Fiat zich genoodzaakt ziet om opnieuw een benzinemotor toe te voegen. Volgens Motor1 en Fiat zelf is de hybride 500 inmiddels in pre-productie in de fabriek in Turijn, met een geplande jaarproductie van 100.000 auto’s.
Nieuwe naam: 500 Torino
Om het verschil met de elektrische versie duidelijk te maken, krijgt de hybride 500 de naam "500 Torino", een knipoog naar de stad van herkomst. De auto krijgt een mild-hybride 1,0-liter driecilindermotor met ongeveer 70 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Deze aandrijflijn kennen we al van de vorige generatie 500 Hybrid en de Panda.
Uiterlijk nauwelijks aangepast
Op het oog lijkt de nieuwe hybride als twee druppels water op de elektrische versie. Zelfs het klepje voor de tankdop zit op exact dezelfde plek. Binnenin zijn er subtiele verschillen: een versnellingspook en een derde pedaal verraden dat er weer écht geschakeld mag worden.
Geen Abarth-variant met benzinemotor
Wie hoopt op een vurige Abarth-variant met uitlaatgeluid komt bedrogen uit. De sportieve tak van Fiat blijft vasthouden aan zijn elektrische strategie en vindt de hybride aandrijving te zwak voor een serieuze hot hatch. Door het compacte EV-platform is er bovendien geen ruimte voor grotere motoren.