Brabus bouwt bizarre G-Klasse pick-up met 800 pk: de XLP 800 Adventure

Brabus heeft zijn krankzinnige XLP-pick-up opnieuw uitgebracht, ditmaal op basis van de gefacelifte Mercedes G-Klasse (W 465). Het resultaat is de XLP 800 Adventure: een uitgerekte, opgehoogde en opgepompte terreinwagen met 800 pk, een teakhouten laadbak en carbon tot aan het plafond. Alles aan deze auto is over de top – en daar is het Brabus natuurlijk precies om te doen.
50 centimeter langer en 47 centimeter hoger
De reguliere G-Klasse moest het doen met een vierkante achterbank en een bescheiden kofferruimte, maar Brabus zaagt daar met plezier doorheen. Achter de tweede zitrij wordt de carrosserie opengeknipt, het ladderchassis met een halve meter verlengd, en voorzien van een verwarmde achterruit en een op maat gemaakte achterwand. Het resultaat is een imposante pick-up van 5,32 meter lang met een stalen rolbeugel, een dakrek en optioneel zelfs een daktent.
De bodemvrijheid is net zo indrukwekkend als de lengte. Dankzij speciaal ontwikkelde portaalassen stijgt de grondspeling naar 47 centimeter en kan de XLP ruim 91 centimeter door het water. De voorwielen zijn onafhankelijk opgehangen met een tussenbak, achter is er een stijve as. De demping en rijhoogte zijn instelbaar via Brabus Ride Control. De reusachtige 325/55 all-terrain banden zijn gemonteerd op 22-inch gesmede velgen.
Carbon, LED’s en een lier van 4,5 ton
De agressieve uitstraling wordt verder aangezet door het Widestar-brede bodykit, volledig uit koolstofvezel vervaardigd. Denk aan verbrede wielkasten, nieuwe bumpers, een motorkap met powervorm, carbon spiegelkappen, dorpels en een windgeleider op het dakrek. Daarop zitten drie forse LED-panelen om ’s nachts elk pad te verlichten. In de voorbumper zit bovendien een lier met een trekkracht van 4.500 kilogram geïntegreerd.
800 pk V8 met uitlaten aan de zijkant
De aandrijving komt van de bekende vierliter V8 biturbo van Mercedes, die door Brabus is opgevoerd tot 800 pk en 1.000 Nm koppel. Dat is mogelijk dankzij grotere turbo’s en een aangepaste motorsoftware. De roestvrijstalen sportuitlaat met kleppen stuurt het gebrul via verlichte zijuitlaten voor de achterwielen naar buiten. De sprint naar 100 km/u duurt slechts 4,8 seconden. De topsnelheid is begrensd op 210 km/u om de banden te sparen.
Luxe interieur met blauw leer en teakvloer
Binnenin heeft Brabus gekozen voor een spectaculaire afwerking met blauw nappaleder, ruitpatroon op stoelen, vloermatten en zelfs het dak. De pedalen zijn van carbon, net als diverse afwerkingspanelen. Achterpassagiers kijken uit op een extra instrumentenconsole aan het plafond. De laadbak is volledig bekleed met hoogwaardig teak, een knipoog naar de jachtwereld.
Prijskaartje: bijna 900.000 euro
Voor deze brute machine vraagt Brabus een duizelingwekkende 893.452 euro. Dat is inclusief alle opties en afwerking zoals op de foto, maar uiteraard is personalisatie mogelijk – zolang het budget meewerkt. Met de XLP 800 Adventure bewijst Brabus opnieuw dat er geen grenzen zijn aan wat je van een G-Klasse kunt maken, zolang je maar durft én betaalt.