Verstappen terug in titelstrijd na dominante zege in Imola

Max Verstappen heeft zijn tweede overwinning van het seizoen behaald tijdens de GP van Emilia-Romagna in Imola. Met een uitgekiende strategie en foutloze racevoering gaf hij McLaren het nakijken. Red Bull is terug in de titelstrijd, en dat werd duidelijk op het historische asfalt van Imola.
Red Bull slaat terug in de hitte van Imola
Na de dominantie van McLaren in Miami was het Red Bull dat tijdens de zevende race van het seizoen het tempo bepaalde. Verstappen pakte meteen de leiding met een strakke inhaalactie in de Tamburello-chicane en stond die niet meer af. Dankzij een slimme pitstop tijdens een Virtual Safety Car en een auto die eindelijk weer goed in balans was, reed hij onbedreigd naar de winst. “Hij stond de hele race niet onder druk,” aldus Red Bull-teambaas Christian Horner.
Red Bull had zijn huiswerk gedaan: met nieuwe upgrades zoals een aangepast onderstel, koelkanalen en remventilatie wist het team eindelijk het maximale uit de RB21 te halen. Het resultaat: betere bandentemperaturen, minder slijtage en een auto die zich weer gedroeg als een titelkandidaat. Horner sprak zelfs van “momentum” dat vergelijkbaar is met de piek van vorig seizoen in Brazilië.
McLaren gokt met Piastri, maar verliest het spel
Oscar Piastri leek op weg naar een topresultaat, maar een vroege pitstop op ronde 13 bracht hem in verkeer en uit het ritme. Toen de Virtual Safety Car werd ingezet door de gestrande Haas van Esteban Ocon, profiteerde Verstappen optimaal. Piastri kwam opnieuw naar binnen voor harde banden, maar had later geen verweer meer tegen teamgenoot Lando Norris.
McLaren-teambaas Andrea Stella verdedigde de strategie: “Het was niet zeker of het een race met één of twee stops zou worden. We denken niet dat we iets verkeerd hebben gedaan, de banden presteerden gewoon niet zoals gehoopt.”
Ferrari herpakt zich na teleurstellende zaterdag
Voor eigen publiek begon Ferrari dramatisch. Zowel Charles Leclerc als Lewis Hamilton kwamen niet verder dan Q2. Maar op zondag was de snelheid daar wel. Hamilton reed van plaats twaalf naar vier, Leclerc eindigde als zesde.
Teambaas Frédéric Vasseur ziet de achilleshiel in de kwalificatie: “Op gebruikte banden zijn we sneller dan op verse. Dat is vreemd en moeilijk te verklaren.” Leclerc is voorzichtig over het komende weekend in Monaco: “Dat circuit laat genadeloos zien waar je zwakke punten liggen.”
Aston Martin juicht op zaterdag, baalt op zondag
Wat Ferrari op zondag goed deed, ging bij Aston Martin mis. Alonso en Stroll startten in de top tien, maar hun vroege stops en het niet benutten van de Virtual Safety Car gooiden roet in het eten. Alonso viel net buiten de punten als elfde.
Volgens Alonso had een top zeven-klassering erin gezeten zonder VSC. “We haalden nog drie auto’s in na de herstart, maar de tijd was op.”
Mercedes: snelle zaterdag, zwakke zondag
Mercedes leek met George Russell nog kansrijk na een derde tijd in de kwalificatie, maar tijdens de race zakte hij terug naar plek zeven. De oorzaak: opnieuw oververhitte achterbanden.
Russell’s mediumbanden verloren te snel grip, terwijl de harde compound het beter deed. Zijn teamgenoot Kimi Antonelli haalde de finish niet vanwege problemen met de gasklep.
Conclusie
Verstappen en Red Bull zijn terug. Met slimme strategie, technische upgrades en een foutloze uitvoering was de overwinning in Imola dik verdiend. McLaren, Ferrari en Mercedes blijven in de achtervolging, maar de titelstrijd lijkt nu écht begonnen.