Verkopen Tesla eerste kwartaal met 8,5% gedaald
Tesla heeft aangegeven dat het wereldwijd 387.000 auto's heeft afgeleverd in het eerste kwartaal van 2024, een daling van 8,5 procent ten opzichte van 423.000 in dezelfde periode vorig jaar. Dit was de eerste keer dat de kwartaalverkopen van Tesla op jaarbasis zijn gedaald sinds een bescheiden daling aan het begin van de pandemie in 2020.
In het eerste kwartaal van dit jaar nam de verkoop van Tesla's elektrische voertuigen af, terwijl concurrenten in het segment voor batterijauto's juist een toename in verkoop zagen.
Deze stagnatie in verkoopcijfers wijst erop dat Tesla's voorsprong in de elektrische voertuigensector aan het verminderen is. Het bedrijf, dat de markt voor elektrische auto's met zijn innovaties vormgaf, lijkt nu terrein te verliezen. Deze recente daling in de kwartaalverkoop roept vragen op over de leiderschapskwaliteiten van Elon Musk binnen Tesla, aldus de New York Times.
De verrassende terugval in verkopen zette beleggers op het verkeerde been, vooral omdat concurrenten zoals het Chinese BYD en de Zuid-Koreaanse merken Kia en Hyundai een groei in de verkoop van hun elektrische modellen rapporteerden. Dit suggereert dat er wellicht meer speelt dan een algemene teruggang in de vraag naar elektrische auto's.
Tesla was een pionier op het gebied van elektrische voertuigen met de Model 3 sedan en Model Y SUV, waarmee het aantoonde dat elektrische auto's zowel aantrekkelijk, praktisch als winstgevend kunnen zijn. Deze modellen hebben een revolutie teweeggebracht in de auto-industrie en hebben traditionele autofabrikanten aangespoord om ook elektrische modellen te ontwikkelen. De EV markt ontwikkelt zich echter op manieren die wellicht niet gunstig zijn voor Tesla. De onconventionele designs, waaronder minimalistische interieurs zonder fysieke knoppen - waarbij bijna alle functies via een groot touchscreen worden bediend - kunnen potentiële mainstream kopers afschrikken.
Tesla, dat voornamelijk online auto's verkoopt en weinig showrooms heeft, ontvangt regelmatig klachten over de kwaliteit van zijn dienstverlening. Dit kan ook in het voordeel werken van traditionele autofabrikanten met uitgebreide dealernetwerken die hun productie van elektrische voertuigen opvoeren.
Tesla lijkt moeite te hebben om een antwoord te vinden op deze uitdagingen. Het bedrijf is traag met het introduceren van nieuwe modellen na zijn initiële succes, en Musk lijkt zijn aandacht elders te hebben. Zijn stilzwijgen op sociale media over de verkoopcijfers en zijn gerichte aanvallen op o.a. 'woke' Disney management illustreren mogelijk een afleiding van de kernzaken van Musk.
Tesla rapporteerde een wereldwijde levering van 387.000 voertuigen in het eerste kwartaal, een daling van 8,5% ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit markeert de eerste keer sinds het begin van de pandemie in 2020 dat Tesla een jaar-op-jaar daling in verkoopcijfers rapporteert, wat aanzienlijk lager is dan wat analisten hadden voorspeld.
De uitdagingen worden nog vergroot door de concurrentie uit China en Europa, waar bedrijven snel nieuwe modellen introduceren en marktaandeel winnen.
Tesla werkt aan een betaalbaarder elektrisch voertuig, maar tot die tijd blijft het bedrijf afhankelijk van de Model Y en Model 3. Ondanks prijsverlagingen lijken deze strategieën niet voldoende om de verkoop te stimuleren, waardoor het bedrijf op zoek moet naar nieuwe verkoopstrategieën. In dit klimaat van veranderende marktdynamiek en toenemende concurrentie moet Tesla innovatief blijven en nieuwe manieren vinden om zijn marktleiderschap te behouden en proberen een breder publiek aan te spreken.