Twee uitdagingen voor Williams F1: team- en autoprestaties tegelijk verbeteren
Het Williams Formule 1-team is begonnen aan een transformatie onder de nieuwe eigenaar Dorilton Capital. Ze staan bij Williams nu voor een erg pittige taak: ze moeten dit seizoen zowel het team als de prestaties van hun auto verbeteren.
Dave Robson, hoofd voertuigprestaties bij Williams, vergelijkt het proces met
en benadrukt de uitdagingen om belangrijke veranderingen door te voeren zonder het raceprogramma te stoppen.
Het team uit Grove is niet alleen bezig met het updaten van de fabrieksinfrastructuur, maar ook met het transformeren van hun team. Zij doen dit alles in een poging om mee te komen in de competitieve wereld van de Formule 1. Teamleider James Vowles en technisch directeur Pat Fry hebben openlijk de tekortkomingen van het team erkend. Dit komt na veel kritiek op de late assemblage van hun FW46 en het ontbreken van een reservechassis. Door dit laatste kon Logan Sargeant niet starten tijdens de Grand Prix van Australië.
Ondanks deze tegenslagen blijft Robson optimistisch. Hij wijst hierbij op de voortdurende inspanningen van Williams om de auto, software en de algehele werkomgeving te verbeteren. Hierbij benadrukt Robson dat ze binnen het team bezig zijn met het aannemen van nieuwe werkwijzen om de efficiëntie te verbeteren. Volgens Robson benadrukt de openhartigheid van Vowles en Fry bij het erkennen van de problemen van Williams dat het team verschilt van anderen binnen de Formule 1.
Robson gelooft dat de investeringen en veranderingen die worden geïmplementeerd zich snel zullen vertalen in prestatieverbeteringen op het circuit. Wel erkent hij de frustratie die gepaard gaat met de tijd die nodig is om tastbare resultaten te boeken.
Het doel voor Williams is duidelijk: de kloof naar de kop van de grid overbruggen door zowel de auto als het team te optimaliseren. De vraag is of deze moeilijke uitdaging gaat lukken, Robson lijkt in ieder geval optimistisch.