Radicale plannen voor F1-seizoen 2026 van de baan na bevindingen simulator
Volgens Motorsport.com worden de plannen om de Formule 1 vanaf het seizoen van 2026 ingrijpend te veranderen herzien. Het plan was om alle auto's te voorzien van een hybride motor en beweegbare aerodynamica. Uit tests met deze auto's in een simulator komen nu alarmerende bevindingen naar voren.
Vanaf 2026 moeten alle Formule 1-auto's voorzien zijn van beweegbare aerodynamica. Dit is onderdeel van het project om de prestaties van Formule 1-auto's te verhogen en ze aan te passen aan de kenmerken van de nieuwe turbo hybride motoren. De hybride motoren hebben een 50/50 vermogensverdeling tussen de verbrandingsmotor en de accu.
Het idee van de beweegbare aerodynamica is dat de vleugels van de auto in een configuratie met veel neerwaartse kracht kunnen draaien in bochten om zo meer grip te verwezenlijken. Op rechte stukken moeten de vleugels juist overschakelen op een configuratie met weinig weerstand om de snelheid op rechte stukken te verhogen.
Allereerst wilden ze alleen de achtervleugel beweegbaar maken omdat dit in combinatie met DRS de minst gecompliceerde oplossing zou zijn om beweegbare aerodynamica te realiseren. Er werd ook gedacht aan een andere manier om de voorvleugel ook beweegbaar te maken. Het zou dan mogelijk worden om de aerodynamica te helpen blokkeren om zo de downforce en luchtweerstand te verminderen.
Enkele teams hebben deze ideeën voor beweegbare aerodynamica getest in simulatoren om te begrijpen hoe dit in werking zou gaan. Volgens deze bronnen was de auto zo ongeveer onbestuurbaar als de motor op vol vermogen draaide en de achtervleugel op de lage-dragconfiguratie staat. Coureurs meldden dat ze tijdens het accelereren op rechte stukken begonnen te spinnen. Dit is het gevolg van een verschuiving in de aero-balans die naar schatting drie keer zo groot was als wanneer de DRS wordt geopend.
Naar verluidt hebben FIA-vertegenwoordigers onlangs de teams bezocht om een beter inzicht te krijgen in wat het probleem is en wat zij kunnen leren van de bevindingen in de simulator. FIA-bronnen hebben onthuld dat men tot de conclusie is gekomen dat het plan met beweegbare aerodynamica niet werkt op de manier waarop alles tot nu toe is geconfigureerd.
Het aerodynamische plan voor 2026 gaat nu op de schop. De voor- en achtervleugel zullen meer met elkaar moeten samenwerken om de auto's de gewilde prestaties te laten leveren. Dit zal waarschijnlijk enkele aanpassingen aan het voorvleugelplan vereisen. Door ervoor te zorgen dat de twee vleugels samenwerken, moet de balansverschuiving in de aerodynamica worden verminderd en het probleem worden verholpen.