BYD verdient bijzonder weinig per verkochte auto
BYD is de bestverkopende Chinese autoproducent. Vorig jaar verkocht BYD meer dan 3 miljoen auto's en ze staan wereldwijd op plek acht als het gaat om de hoeveelheid verkochte auto's. Hoeveel ze verdienen aan hun verkoop valt echter heel erg tegen.
De winsten van BYD zijn heel erg bescheiden als deze worden vergelijken met een autofabrikant als Tesla. BYD is een grootmacht in de Chinese automarkt. Het bedrijf richt zich op betaalbare modellen, wat resulteert in lagere winstmarges. Dit is mede te wijten aan de strenge emissie- en veiligheidsnormen die de productiekosten verhogen.
Volgens gegevens van Late Finance en een rapport van CarNewsChina, realiseert BYD een nettowinst van ongeveer 9.000 Chinese renminbi (circa 1.167 euro) per auto. Ter vergelijking: het Volkswagen-concern maakt bijna 2.000 euro winst per auto. Tesla behaalde in 2023 zelfs een gemiddelde winst van 7.730 euro per auto. De winst van het Amerikaanse bedrijf kwam neer op 14,9 miljard dollar uit 1,81 miljoen verkochte auto's.
In China is BYD een dominante speler met bijna 34 procent marktaandeel in het segment voor New Energy Vehicles (NEV). Zij staan in China dan ook ver boven Tesla, dat minder dan 8 procent van het marktaandeel in handen heeft. Het lijkt erop dat BYD de voorkeur geeft aan het vergroten van het marktaandeel boven het verhogen van de winst per auto, wat een strategische keuze lijkt om op lange termijn dominant in de markt te blijven.