Duitse autofabrikanten bang voor handelsoorlog met China
Duitse autofabrikanten uiten hun bezorgdheid over mogelijke nieuwe Europese importheffingen op elektrische auto's uit China. Dit volgt op het nieuws dat de Europese Commissie een onderzoek heeft gestart naar vermeende subsidies die de Chinese overheid aan haar elektrische voertuigsector verstrekt.
De Chinese subsidies zouden de prijzen van Chinese elektrische auto's kunstmatig verlagen, waardoor ze een oneerlijk voordeel hebben op de Europese markt. De Europese Unie is bang dat op deze manier Europese autofabrikanten op een oneerlijke manier uit de markt worden geconcurreerd. De EU denkt als bestrijding tegen de Chinese subsidies aan een verhoging van de importtarieven op Chinese auto's.
De voorzitter van het Duitse Verband der Automobilindustrie (VDA), Hildegard Müller, heeft in een interview met Die Welt aangegeven dat zij vreest voor de gevolgen van een mogelijke handelsoorlog tussen Europa en China. Volgens Müller zullen extra heffingen niet de onderliggende problemen van de Europese en Duitse auto-industrie oplossen. Integendeel, zij kunnen leiden tot snelle en negatieve repercussies in de vorm van een handelsconflict.
De zorgen van de Duitse autofabrikanten zijn deels ingegeven door het belang van de Chinese markt voor grote merken zoals Mercedes-Benz en BMW, waar China is uitgegroeid tot de belangrijkste markt. Bovendien waarschuwt Müller dat een escalerend handelsconflict de overgang naar elektrisch rijden zou kunnen hinderen. Ola Källenius, CEO van Mercedes-Benz, heeft reeds bij de Europese Commissie aangedrongen op het verlagen van deze importheffingen, in de hoop de spanningen te verminderen en de marktdynamiek te stabiliseren. Hierbij moet wel een kanttekening worden gezet. China is voor Europese autofabrikanten niet alleen een belangrijke afzetmarkt maar ook essentieel voor hun productie. Mercedes werkt nu al een tijd nauw samen met het Chinese Geely en BMW produceert elektrische auto's in China. Het behouden van een goede relatie met China is voor deze autoproducenten dus van belang.