Red Bull houdt zich bezig met waterstof-ontwikkeling
Er is nog steeds een toekomst voor de waterstofauto, ook al wordt er vrij weinig mee gedaan de afgelopen tijd. Daarnaast is er ook nog niet echt een mooi platform om deze techniek in te hangen. Toch is Hyundai bezig met de ontwikkeling van de N Vision 74, een supercar op waterstof die in 2026 beschikbaar zou moeten zijn. Maar zij zijn niet de enige.
Red Bull, de maker van de energiedrankjes, heeft een speciale afdeling voor projecten van dit kaliber, genaamd Red Bull Advanced Technologies. Dit bedrijf heeft weer een partnership met tech-bedrijf AVL. Dit bedrijf heeft bijvoorbeeld al een waterstof-viercilinder motor gebouwd met 400+ pk. Deze twee bedrijven werken samen aan waterstoftechnologie voor auto's en luchtvaart.
Deze bedrijven zijn nu bezig met de ontwikkeling van een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit. Het belangrijkste hieraan is het gewicht. Deze is namelijk twee derde lichter dan wat er nu op de markt te krijgen is. Tot op heden zijn waterstofauto's 3 tot 400 kilo zwaarder dan brandstofauto's, maar daar kan dus verandering in komen.
Naast het gewicht in de techniek van de twee bedrijven ook het meest efficiënt, als je kijkt naar hoeveel energie er gehaald kan worden uit één kilo waterstof. Wat het verbruik uiteindelijk zal zijn is nog niet bekend. Dit zal afhangen van meer factoren dan alleen de efficiëntie van de brandstofcel. Een datum wanneer we de auto mogen verwachten is nog niet duidelijk.