Winst Audi valt terug met 74 procent
Hoewel Audi in het eerste kwartaal van 2024 een winst van 466 miljoen euro heeft geboekt, is dit een scherpe daling vergeleken met de 1,8 miljard euro winst in dezelfde periode vorig jaar. Wat ligt er aan deze aanzienlijke daling ten grondslag?
De belangrijkste oorzaak van de winstdaling bij Audi is te vinden in het hogere segment van hun modellenlijn. Het gaat met name om de modellen die worden aangedreven door V6- en V8-motoren. Audi heeft moeite om deze voertuigen te leveren aan klanten vanwege een tekort aan onderdelen. Specifiek gaat het om een simpel riempje dat hoort bij de geïntegreerde startmotor/generator van de mild-hybride V6- en V8-motoren. Dit tekort heeft geleid tot aanzienlijke vertragingen en gemiste verkopen.
Audi zag zijn omzet dalen van 16,8 miljard euro in het eerste kwartaal van 2023 naar 13,7 miljard euro in hetzelfde kwartaal van 2024. Deze omzetdaling van ongeveer 18 procent is deels te wijten aan de verminderde afzet. Het aantal verkochte voertuigen daalde met 4,5 procent, van 396.912 auto's vorig jaar naar een lager aantal in het eerste kwartaal van dit jaar.
Interessant is dat de verkoop van elektrische voertuigen (EV's) wel is gestegen. In het eerste kwartaal van 2023 leverde Audi 34.584 EV's af, terwijl dit aantal in 2024 steeg naar 35.630. Dit wijst erop dat de vraag naar elektrische auto's juist toeneemt. Deze stijging was niet voldoende om de totale omzetdaling te compenseren.
Een ander significant verschil tussen de eerste kwartalen van 2023 en 2024 is de kasstroom. In 2023 had Audi een positieve kasstroom van 1,7 miljard euro, terwijl dit jaar de kasstroom negatief was met een uitgaande stroom van 768 miljoen euro. Dit verschil van bijna 2,5 miljard euro is deels te verklaren door zware investeringen in nieuwe modellen. Audi investeert sterk in de ontwikkeling van nieuwe elektrische auto's op het PPE-platform, zoals de Audi Q6 E-Tron, en in brandstofauto’s op het PPC-platform.
Naast de leveringsproblemen en de investeringen, kampte Audi in het eerste kwartaal van 2024 ook met stakingen in zijn fabriek in Mexico. Deze stakingen hebben bijgedragen aan de productieproblemen en daarmee aan de dalende winstcijfers.