Ford kampt met verlieslatende EV-divisie, 100.000 euro verlies per auto
Ford Motor Company heeft te kampen met stijgende verliezen in hun EV-divisie. De verliezen verdubbelden in het eerste kwartaal van dit jaar tot meer dan 1,2 miljard euro. Uit de recent gepubliceerde kwartaalcijfers van het bedrijf blijkt dat Ford per verkochte elektrische auto een verlies van bijna 100.000 euro leed.
Volgens een rapport van Bloomberg heeft Ford besloten het aantal bestellingen voor batterijen te verminderen en hun elektrificatieplannen terug te schroeven als reactie op de teleurstellende financiële resultaten. Ook de plannen voor de bouw van een nieuwe batterijfabriek worden teruggeschroefd. De fabriek zal aanzienlijk kleiner worden dan oorspronkelijk was gepland.
Ondanks de uitdagingen in de EV-sector, boekte Ford als geheel een nettowinst van 1,2 miljard euro in het eerste kwartaal, een daling van 24% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De totale omzet bleef stabiel op 38,9 miljard euro.
CFO van Ford John Lawler uitte tijdens de presentatie van de financiële resultaten zijn zorgen over de dalende prijzen en de moeilijkheden om kostenbesparingen door te voeren. "We zijn er niet in geslaagd om de kostenbesparingen bij te houden zoals we hadden gehoopt," zei Lawler. Hij benadrukte echter dat het bedrijf zich inzet om de productiekosten van hun Model-e serie verder te reduceren en streeft naar winstgevendheid en rendement op de investeringen.
Tegelijkertijd blijft Ford flexibel in hun strategie voor de toekomst van verbrandingsmotoren. Volgens Automotive News Europe zal Ford zolang er vraag bestaat ook na 2030 nog auto's met verbrandingsmotoren blijven verkopen. Dit wijkt af van de eerdere strategie die stelde dat Ford vanaf 2030 uitsluitend elektrische voertuigen zou verkopen.