Huawei maakt auto's en dit lijkt een succes
EV startups schieten in China als paddenstoelen uit de grond. Een nieuwkomer om in de gaten te houden is het nieuwe merk Aito, een samenwerking tussen smartphonefabrikant Huawei en autofabrikant Seres.
Chinese EV's proberen nu al een tijdje voet aan de grond te krijgen in Europa. Veel Chinese EV-fabrikanten doen hun intrede in de Europese markt na successen in China. Het nieuwe merk Aito heeft de Chinese EV-markt de afgelopen maanden op zijn kop gezet. Waar een paar maanden geleden niemand van dit merk had gehoord verkoopt het nu al meer auto's dan gevestigde namen als NIO en Xpeng. Vorige maand verkocht Aito 21.142 auto's, NIO slechts 8.132 en Xpeng nog minder met 4.545 geregistreerde verkopen.
Met deze cijfers mag Aito zich de meest succesvolle EV-startup van China noemen. Grote namen als BYD en Tesla doen het vooralsnog beter dan Aito maar dit is niet gek wanneer wordt bedacht hoe lang deze merken al meedraaien. BYD verkocht in februari 121.748 nieuwe auto's en Tesla bouwde 60.000 auto's in Shanghai waarvan de helft in China werd verkocht. Autofabrikanten als Tesla en NIO zagen hun marktaandeel krimpen, dit is deels als gevolg van de opkomst van startups als Aito. Aito lijkt nog geen concrete plannen te hebben om de Europese markt te betreden maar als het succes zich voortzet is deze stap niet ondenkbaar.