Nio: ‘Met Europese importheffingen geen betaalbare EV-modellen’
De Europese automarkt voelt de druk van Chinese EV-fabrikanten die dankzij overheidssteun en lagere productiekosten goedkopere elektrische auto's aanbieden. De dreigende importheffingen op Chinese auto's zorgen voor onzekerheid bij merken zoals Nio.
Traditionele automerken voelen flinke druk van Chinese EV-fabrikanten. Mede dankzij overheidssteun en lagere productiekosten kunnen zij hun elektrische auto’s voor veel minder aanbieden. Er wordt dan ook gesproken over mogelijke importheffingen, hier zijn Chinese EV-producenten als Nio niet tevreden mee.
Oprichter en CEO van EV-merk Nio William Li was deze week bij de opening van een showroom in hartje Amsterdam. Daar liet de topman zich uit over de gevolgen van de dreigende Europese importheffingen.
“Als die heffingen er komen, dan zal Nio het meest redelijke, zakelijke besluit nemen”, vertelde hij. Volgens de topman zou dat betekenen dat juist de goedkopere modellen mogelijk niet meer naar Europa komen. De komst van de betaalbare modellen van Firefly en Onvo, twee submerken van Nio, komt daarmee in gevaar.
De mogelijke importheffingen zouden een gelijker speelveld moeten creëren is het idee van voorstanders. De importheffingen kennen ook risico’s. Arno Antlitz, financieel topman bij Volkswagen, heeft zijn zorgen over vergeldingsmaatregelen geuit. Dit is niet onterecht want China overweegt inmiddels een importheffing in te voeren van 25 procent voor auto’s uit de VS en de EU.
De importheffingen zouden volgens hem slechts een tijdelijke remedie zijn. De kern van het probleem ligt bij de hoge productiekosten van Europese fabrikanten. Bovendien zijn sommige Chinese merken zoals BYD voornemens om in Europa fabrieken op te zetten, zo kan het heffingsprobleem omzeild worden. Ook Nio-topman William Li liet weten dat als de verkoopcijfers in Europa jaarlijks de 100.000 overstijgen, een fabriek op Europese bodem een overweging is.
De Verenigde Staten voert een minder twijfelachtig beleid, zo bleek toen Biden recent gigantische importheffingen voor Chinese auto’s invoerde. Binnenkort moet voor elke Chinese auto 100 procent tarief worden afgestaan aan de Amerikaanse overheid.